MEDYCYNA A PRAWA CZŁOWIEKA
-
Medycyna a prawa człowieka
- Catherine Lalumiere, sekretarz generalny Rady Europy.
-
Wprowadzenie
- Jean-Pierre Massue, szef Wydziału Współpracy Naukowej Rady Europy.
-
Wstęp - Guido
Gerin, przewodniczący Międzynarodowego Instytutu Praw Człowieka, Triest
(Włochy).
Powrót do
strony głównej
Medycyna a prawa
człowieka
Od 1949 roku Rada Europy
realizuje postawione przed nią zadanie - stworzenie związku państw europejskich,
opartego na poszanowaniu demokracji oraz praw człowieka, które są wartościami
ogólnoludzkimi.
Państwa zaangażowane
- członkowie Rady Europy, do których dołączają państwa Europy Środkowej
i Wschodniej - starają się wypracować, we współpracy międzyrządowej i międzyparlamentarnej,
wspólne odpowiedzi, inspirowane prawami człowieka, na problemy, z którymi
boryka się współczesne społeczeństwo. Wśród nich na pierwszym miejscu lokują
się problemy, będące efektem nowych perspektyw, trudności, a nawet zagrożenia,
wynikających z postępu wiedzy i techniki medycznej lub - bardziej ogólnie
- z rozwoju nauki o życiu. Prawo do życia i prawo do ochrony zdrowia zajmują
tu poczesne miejsce.
W dzisiejszym niestabilnym
świecie istnieje oczywista potrzeba znalezienia punktów odniesienia i wzorców
Dlatego w ostatnich latach wiele uwagi poświęca się szeroko pojętej etyce
istot żywych. Dużą rolę odgrywa tu Rada Europy, a zwłaszcza specjalna komisja
do spraw bioetyki, która kieruje liczne zalecenia w tej materii do państw
stowarzyszonych.
Należy współdziałać
w rozpowszechnianiu informacji, dotyczących ochrony fundamentalnych praw
i godności człowieka. Każdy Europejczyk wcześniej czy później zetknie się
z tego typu zagadnieniami, w szczególności z problemem ustanowienia właściwych
stosunków między pacjentem a lekarzem.
Prezentowana książka,
jako rezultat współpracy europejskich naukowców z dziedzin medycyny i praw
człowieka, jest instrumentem, służącym do kształcenia i badań teoretycznych.
Przeznaczona jest dla wydziałów medycyny i akademii medycznych w całej
Europie. Jej treść może zainteresować profesjonalistów z dziedziny ochrony
zdrowia (lekarzy i personelu medycznego), prawników oraz socjologów
Catherine Lalumiere
sekretarz generalny Rady Europy
Powrót do strony
głównej
Wprowadzenie
"Bezsilny wobec grożącej
mu śmierci pacjent rozumie, że jego jedyną szansą jest zawierzenie wiedzy
i umiejętnościom lekarza. Zaufanie spotyka się tu z uczciwością. Zaufanie
pacjenta jest wprost proporcjonalne do uczciwości i reputacji lekarza.
Istnieją dwie drogi gwarantujące takie połączenie: oddziaływanie z zewnątrz
albo uświadomienie sobie przez lekarza, jak ważna jest uczciwość w jego
profesji".
Te słowa, wzięte ze
wstępu do mojej książki o medycynie i prawach człowieka, odzwierciedlają
problemy stosunków pacjent-lekarz, i w ogóle sytuacje zależności i pełnego
zaufania, które określają relacje między pacjentem a wszystkimi pracownikami
służby zdrowia.
Pod patronatem Rady
Europy utworzono sieć współpracy naukowej w dziedzinie medycyny i praw
człowieka i w pierwszej fazie uczeni, zainteresowani tą problematyką, przystąpili
do realizacji szerokiego programu wspólnych badań. Prace koordynował Guido
Gerin, przewodniczący Międzynarodowego Instytutu Praw Człowieka w Trieście.
Rezultaty wieloletnich badań zostały zawarte w publikacji Le medecin
face aux droits de l'homme ("Lekarz wobec praw człowieka"), wydanej
w 1990 r. w Padwie. Obejmuje ona:
a) aktualne informacje
z dziedziny prawa, etyki, deontologii i moralności, odnoszące się do relacji
medycyna-prawa człowieka;
b) opisy 146 przypadków (charakterystycznych
sytuacji, z którymi może zetknąć się lekarz w swojej praktyce);
c) powołania się na dokumenty
z dziedziny prawa, deontologii, etyki bądź moralności, mające zastosowanie
w odniesieniu do danego przypadku.
Wydaje się celowe przypomnienie
spisu treści tej publikacji:
Część I. Człowiek a prawo do ochrony
zdrowia
Rozdział I. Prawo do poszanowania
jednostki
Podrozdział I. Prawo do
życia i prawo do śmierci
§ 1. Prokreacja a prawo do życia
A. Prawo do rodzenia dzieci:
ślubnych lub nieślubnych - sztuczne zapłodnienie
B. Prawo do nierodzenia - sterylizacja
(dobrowolna albo przymusowa) - aborcja (prawo do narodzin, aborcja jako
terapia) - ograniczenie liczby rodzeń
§ 2. Prawna strona śmierci a prawo do
śmierci
A. Prawna strona śmierci
- stwierdzenie zgonu - prawo do szacunku dla ciała - sekcja zwłok
B. Śmierć wspólna: ludobójstwo
C. Prawo do śmierci: eutanazja i
eutanazja selektywna pasywna
D. Nadużycie środków terapeutycznych
Podrozdział II. Pogwałcenie godności
człowieka, nietykalności fizycznej i psychicznej oraz wolności osobistej
Podrozdział II.
§ 1. Pogwałcenie godności człowieka
A. Tortury
B. Nieludzkie traktowanie i poniżanie-
niedozwolone praktyki psychiatryczne -ordynarne i okrutne obchodzenie się
z kimś - praca przymusowa, niewolnictwo, prostytucja
§ 2. Pogwałcenie nietykalności fizycznej
i psychicznej
A. Przeszczep organów
B. Okaleczenie organów płciowych
C. Eksperymenty
§ 3. Uzależnienie od leków
§ 4. Medycyna w warunkach ograniczonej
wolności (uwięzienie, internowanie, obóz dla jeńców wojennych)
Rozdział II. Uczestniczenie w ochronie
zdrowia (obowiązki i prawa socjalne)
Podrozdział I. Udział określonych
ludzi
§ 1. Prawa specyficzne -
kobieta, dziecko, pracownik, emigrant, uchodźca polityczny, więzień, przedstawiciel
mniejszości, niepełnoletni, starzec... - upośledzony umysłowo, inwalida
§ 2. Decyzje lekarskie a prawa chorego
- prawo do nauki - prawo do informacji - obowiązek zgody - prawo do tajemnicy
Podrozdział II. Odpowiedzialność za
stan zdrowia
§ 1. Samokontrola stanu
zdrowia - odpowiedzialność osobista: zakaz szkodzenia swojemu zdrowiu:
tytoń, alkohol, nadużywanie leków psychotropowych, higiena... rodzina i
dziecko - prawa socjalne i obowiązujące normy sanitarne: szczepienia, badania
okresowe, kwarantanna, plazmaforeza, leczenie obowiązkowe a przekonania
religijne...
§ 2. Odpowiedzialność państwa -
prawo do dostępu do pomocy medycznej, rehabilitacja, pomoc socjalna, infrastruktura,
pierwsza pomoc... prawa do wzajemnej odpowiedzialności: prawo alimentacyjne,
prawo do zdrowego środowiska naturalnego...
Część II. Wspólnota międzynarodowa
a prawo do ochrony zdrowia
Rozdział I: Konieczność okazania
pomocy w potrzebie narodom i grupom ludności
Podrozdział I. Konflikty
zbrojne
§ 1. Statut personelu medycznego
§ 2. Prawo osób korzystających z
ochrony
Podrozdział II. Okoliczności nadzwyczajne,
epidemie, głód, katastrofy, klęski żywiołowe
Rozdział III. Potrzeba współpracy:
stworzenie światowego systemu ochrony zdrowia jako integralnego składnika
rozwoju
Podrozdział IV. Umocnienie praw osoby
ludzkiej na świecie
§ 1. Swobodne przemieszczanie
się ludzi - wolność wykonywania zawodu przez lekarzy za granicą (Wspólnota
Europejska, migracja, kraje rozwijające się)
§ 2. Swobodna wymiana informacji
i bank danych
§ 3. Swobodna wymiana danych naukowych,
medykamentów, substancji organicznych, protez
Podrozdział V. Międzynarodowa ochrona
prawa do ochrony zdrowia
Jednym z głównych celów
tej pracy było stworzenie dla służb medycznych i paramedycznych użytecznego
podręcznika do nauczania etyki w szkołach, uczelniach medycznych oraz innych
uczelniach, zajmujących się problematyką ochrony zdrowia. W czasie redagowania
drugiego wydania książki zrodziła się idea, aby wydać ją w skondensowanej
formie pod tytułem Medycyna a prawa człowieka. Zasadniczo jest ona
oparta na głównych dokumentach dzieła podstawowego, ale liczbę przypadków
analizujących konkretne zdarzenia skrócono do 58, w tym dodano 8 nowych.
Przy powoływaniu się na dokumenty z dziedziny moralności przytoczono teraz
wymagania religii nie tylko katolickiej, żydowskiej i muzułmańskiej, ale
także protestanckiej, buddyjskiej oraz etyki laickiej.
Czuję się w obowiązku
jeszcze raz podziękować wszystkim autorom, dzięki którym możliwa była publikacja
podstawowego dzieła i którzy przyczynili się do wydania jej nowej formy.
Nazwiska autorów podane są w porządku alfabetycznym: Henri Anrys (Bruksela),
Fakher Ben Hamida (Paryż), Jean-Francois Collange (Strasburg), Pierre Cuer
(Strasburg), J. Farber (Bruksela), Guido Gerin (Triest), Albert Guigui,
Roger Leray (Paryż), Jacques Martin (Strasburg), Jacques Metrot (Paryż),
Michelangela Scalabrino-Spadea (Mediolan), Elio Sgreccia (Rzym).
Intencją rozpoczętego
eksperymentu jest, aby na podstawie cytatów z tych dwóch dzieł można było
prowadzić wykłady z etyki w całej Europie w różnego typu szkołach, uczelniach
medycznych oraz w instytucjach zajmujących się ochroną zdrowia.
Eksperyment będzie
prowadzony w ramach nowego programu FOR EAST (Formation: Etudes Avancees
en Sciences et Technologies, czyli "Pogłębione studia w zakresie nauk
i technologii") pod egidą Rady Europy w celu rozwijania współpracy między
Wschodem a Zachodem.
Jean-Pierre Massue
szef Wydziału Współpracy Naukowej
Rady Europy
Powrót do
strony głównej
Wstęp
Wspólnota naukowa zaprosiła
Międzynarodowy Instytut Praw Człowieka do wzięcia udziału w pogłębionych
badaniach, dotyczących problemów etyki medycznej.
Prawa człowieka pojawiają się wraz
z jego narodzinami i oczywiście, gdy mówi się o prawach ludzi, myśli się
o człowieku jako całości, a w konsekwencji myśli się także o jego godności,
wolności i zdrowiu.
Prawo do życia jest
integralną częścią fundamentalnych praw człowieka. Wszystkie międzynarodowe
dokumenty, traktaty i konwencje potwierdzają, że pierwszym i najważniejszym
z praw fundamentalnych jest prawo do życia.
Ponieważ lekarz czuwa
nad zdrowiem ludzi, instytut, na prośbę Rady Europy, opublikował obszerną
pracę Le medicin face aux droits de l'homme ("Lekarz wobec praw
człowieka"). Zebrane tu zostały wszystkie międzynarodowe dokumenty i prawa
narodowe dotyczące tego zagadnienia, a także przepisy o odpowiedzialności
poszczególnych państw. Książka zawiera także normy deontologiczne oraz
bierze pod uwagę problemy moralne i religijne, z którymi spotyka się lekarz
w swojej praktyce. Przedstawione są w niej różne przypadki z odpowiedziami
na pytania, z którymi styka się lekarz w konkretnych sytuacjach, na przykład
jak traktować prawo do prokreacji, tajemnicę lekarską, sterylizację, transplantację
itd.
Książka ma służyć przede
wszystkim studentom wyższych szkół medycznych, lekarzom i w ogóle pracownikom
służby zdrowia. Grupa europejskich naukowców, która współpracowała przy
tej publikacji, podjęła decyzję o wydaniu jej skróconej wersji, obejmującej
jednak nowe problemy, na przykład takie jak AIDS.
14 stycznia 1980 r.
odbyła się Międzynarodowa Konferencja Organizacji Medycznych i Pokrewnych,
która opracowała serię norm deontologicznych nakładających na lekarza obowiązek
respektowania praw człowieka i praw chorego. Należy jednak pamiętać o tym,
że często lekarz spotyka się z problemami prawnymi, etycznymi lub religijnymi,
które musi niezwłocznie rozwiązywać. Niejeden raz decyduje, czy w konkretnym
przypadku posługiwać się normami prawa narodowego, czy postanowieniami
międzynarodowych konwencji, stosować profesjonalną deontologię czy określone
normy etyczne.
Oto dlaczego instytut
próbuje dać odpowiedzi w konkretnych przypadkach, zwłaszcza dzisiaj, gdy
borykamy się z chorobami takimi jak AIDS, które przynoszą trudne do przewidzenia
skutki i wymagają interwencji lekarza oraz jego odpowiedzialności. Szybki
rozwój badań naukowych, a także postęp technologiczny nie pozwalają znaleźć
takich odpowiedzi, które byłyby niezmienne w ciągu dłuższego czasu. Naukowcy
z instytutu zawsze uważali swobodę poszukiwań za nieodzowny warunek osiągnięcia
postępu, wiedząc, że badania naukowe pozwalają jedynie na poznanie prawd
tymczasowych, podczas gdy poszukiwanie prawdy absolutnej pozostaje prerogatywą
filozofii.
Niepohamowany rozwój
aktywności naukowej mógłby sprawić, że naukowcy ogłosiliby się filozofami.
Byłoby to niebezpieczne. Mogłoby to doprowadzić do kompletnie bezpłodnego
"scjentyzmu", nie do przyjęcia, jeśli uwzględniać kryteria uniwersalne,
którym powinny odpowiadać krytyczne oceny nauki. Nauka ma swoje zadania,
ale także określone granice.
Z poszukiwaniem wiedzy
wiąże się wydawanie opinii i formułowanie odpowiedzi, które mają wartość
relatywną, ważną jedynie w danym czasie; wszystko zależy od tego, o jakiej
dyscyplinie nauki jest mowa.
Zdaniem uczonych z
instytutu stworzenie europejskiej grupy roboczej do spraw etycznych ma
bardzo duże znaczenie. Rzecz w tym, że odkrycia naukowe nie mogą być ograniczone
do jednego uniwersytetu albo jednego państwa. Poszukiwania mogą i muszą
być koordynowane i szeroko prowadzone, wychodząc poza granice europejskich
podziałów. Klęska AIDS zmusiła Europejską Akademię Nauk do koordynowania
pracy w wielu laboratoriach, które szukają szczepionki przeciwko tej chorobie.
Skromne wysiłki instytutu
na tym polu pozwalają nam na wyrażenie opinii, że jest koniecznością, aby
wszyscy - uczeni, prawnicy, filozofowie i działacze religijni - ściśle
współpracowali ze sobą, ponieważ w dziedzinie etyki, a w szczególności
informacji naukowej, za punkt wyjścia musi służyć im prawo człowieka do
życia, do ochrony przed nieodwracalnymi skutkami.
Przyczyna wydania tych
książek, niniejszej i poprzedniej, jest prosta: przekazać użyteczne wiadomości
tym, którzy zajmują się ochroną zdrowia, medycyną, biologią, środowiskiem
naturalnym czy organizują pracę w instytutach medycznych i innych placówkach
naukowych. Chcemy także dać minimum koniecznych informacji, które pomogą
znaleźć odpowiedzi na nowe pytania, związane w szczególności z pojawianiem
się nowych groźnych chorób.
Mam nadzieję, że inicjatywa
instytutu przyniesie sukces. Ja, jako przewodniczący instytutu, mam zaszczyt
przedstawić to skromne, ale aktualne studium, będące dziełem wybitnych
specjalistów w swoich dziedzinach.
I jeszcze jedna refleksja:
problemy bioetyki nie tylko przyciągają uwagę uczonych, ale także stają
się troską rządów. Francja pierwsza utworzyła narodowy komitet ds. etyki,
w ślad za nią poszły Dania i Włochy, a także Wielka Brytania. Komitety
te są bardzo potrzebne, ponieważ mogą dostarczać odpowiedzi niemal z dnia
na dzień, ustosunkowując się do nowych sytuacji.
Życzę sobie, aby sama
Rada Europy nie traciła z oczu tych problemów i powołała do życia europejski
komitet ds. etyki, któremu w przyszłości patronowałoby UNESCO. Chory człowiek
zawsze pozostaje człowiekiem, i chociaż średnia długość życia wydłuża się
dzięki odkryciom nauki, wciąż wynikają nowe problemy o charakterze etycznym,
związane z początkiem i końcem życia człowieka, a także z ochroną godności
ludzkiej.
Guido Gerin
przewodniczący Międzynarodowego
Instytutu Praw Człowieka
Triest, Włochy
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|