KOŚCIÓŁ KATOLICKI A WYKONYWANIE
ZAWODU LEKARZA
Elio Sgreccia
Powrót do strony
głównej
Historia opieki nad chorym w Kościele
katolickim
Pomoc chorym zawsze
zajmowała szczególne miejsce w Kościele katolickim, mając teoretyczne uzasadnienie
w jego nauczaniu na przykładzie samego Chrystusa. W Ewangelii mówi się
o wielu uzdrowieniach dokonanych przez Jezusa.
Znaczenie teologiczne
aktywności terapeutycznej Jezusa, jak mówi Pismo Święte, jest dwojakiego
rodzaju: Jezus chciał dać "znak" swojego mesjanizmu, to jest boskiej misji
zbawienia, a ponadto chciał, aby Jego uczniowie pojęli wolę służenia ludziom
cierpiącym. Oba znaczenia są dobrze zilustrowane w przypowieści o dobrym
Samarytaninie (Łk 10,30-37), która kończy się przykazaniem: "Idź, i ty
czyń podobnie!". Z podobnymi słowami Jezus zwrócił się do swoich uczniów:
"I wysłał ich, aby głosili królestwo Boże i uzdrawiali chorych" (Łk 9,2);
"Idźcie i głoście "Bliskie już jest królestwo niebieskie". Uzdrawiajcie
chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych" (Mt 10,7-8).
Opierając się na tych
słowach Jezusa, Kościół katolicki już w ciężkich czasach prześladowań organizował
hospicja dla chorych w domach wiernych, a później przy klasztorach na Wschodzie
i na Zachodzie. Wszędzie, gdzie były głoszone nauki Chrystusa, Kościół
poprzez działalność zakonów braci szpitalnych, organizacji religijnych
i dobroczynnych uczestniczył w udzielaniu pomocy medycznej.
Także po laicyzacji
szpitali, zainicjowanej w Europie przez rewolucję francuską, Kościół katolicki
kontynuował, w rozmaity sposób, pomoc chorym, umieszczając ich w swoich
placówkach medycznych albo kierując personel religijny do szpitali państwowych.
Obecność obok chorych
była brana pod uwagę nie jako "zastępstwo", ale przede wszystkim uważano
ją za świadectwo służenia choremu, wyobrażającemu samego Chrystusa: "Byłem
chory, a odwiedziliście Mnie [...] Wszystko, co uczyniliście jednemu z
tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili" (Mt 25,36.40).
Etyczna koncepcja medycyny
Z punktu widzenia doktryny
Kościół katolicki zawsze respektował zdobycze i możliwości terapeutyczne
w naukach medycznych, stosując je w swoich szpitalach. Widział w lekarzu
rodzaj uświęconego funkcjonariusza "ministerstwa życia" (Paweł VI), mogącego
ratować życie, leczyć i przynosić ulgę w cierpieniu.
Moralność medyczna
Kościoła katolickiego wypełnia normy etyki Hipokratesa, wzbogacając je
pojęciem świętości życia ludzkiego jako daru danego od Boga i uważając
chorego za Jego syna, personifikując go z samym Chrystusem. Kościół zawsze
potępiał przestępstwa przeciwko życiu: aborcję - od początku jej istnienia
(Didache - "Nauka dwunastu Apostołów", początek II wieku), zabójstwo,
samobójstwo, porzucenie dzieci i jakiekolwiek inne okrutne traktowanie
ludzi.
Kiedy teologia moralna
była systematyzowana w summach średniowiecznych, w traktatach epoki Odrodzenia
i nowych czasów, to podstawy etyki lekarskiej znalazły swoje miejsce w
komentarzach do piątego przykazania - "nie zabijaj".
Doktryna moralna rozszerzyła
się przede wszystkim za czasów ostatnich pontyfikatów - poczynając od papieża
Piusa XII (1939-1958) z jego rozważaniami o lekarzach - w następstwie trzech
współistniejących czynników:
-
przestępstw przeciwko życiu, nawet przy
braku winy (w czasie ostatniej wojny);
-
rozwoju teorii "praw człowieka", przyjętej
przez Kościół i szczególnie podkreślanej w czasie pontyfikatu Jana XXIII
(1958-1963);
-
rozwoju wiedzy medycznej i technologii
biomedycznych.
Kościół katolicki bierze
żywy udział w dyskusjach na temat regulacji urodzeń, sterylizacji, legalizacji
aborcji, ingerencji genetycznych, sztucznego zapłodnienia, przeszczepu
organów i tkanek, eutanazji, nadużywania środków medycznych, służb sanitarno-epidemiologicznych
w krajach rozwijających się. Kościół wciąż rozwija swoją doktrynę i szuka
odpowiedzi na pojawiające się pytania. Na przykład z punktu widzenia etyki
była rozpatrywana cała biomedycyna.
Z powodu szczególnej
natury oddziaływania duchowego jedyną i obowiązującą podstawą nauczania
Kościoła katolickiego jest zbiór oficjalnych dokumentów.
Wartości i zasady fundamentalne
Moralność medyczna w
nauczaniu Kościoła katolickiego bierze wzorce z nauki o człowieku, wynikającej
z chrześcijańskiego objawienia. Tym samym moralność w medycynie oparta
jest na pełnej i obiektywnej godności osoby ludzkiej. Podstawą takiej koncepcji
jest człowiek, nie tylko lokujący się na szczycie świata materialnego i
w centrum społeczeństwa, ale także wyposażony w wartości wieczne, biorące
się z jego transcendentności w stosunku do świata i historii, lub z duchowości,
która go charakteryzuje. W respektowaniu godności człowieka mieści się
więc założenie szacunku dla Boga i dla nieśmiertelnej duszy każdego człowieka.
Moralność chrześcijańska nie może w konsekwencji zgodzić się ani z utylitarnym,
ani ze skrajnie liberalnym, ani z czysto biologicznym czy socjobiologicznym
podejściem do etyki.
Takim sposobem z nauki
o człowieku będącej częścią chrześcijańskiego objawienia wypływają następujące
podstawowe tezy: ciało ludzkie jest godne szacunku w sensie personalistycznym
oraz tworzy jedność ze swoim "ja". Z punktu widzenia katolicyzmu można
powiedzieć nie tylko "mam ciało", ale także "jestem moim ciałem", ponieważ
ciało jest jedną substancją z duszą, tworzy swego rodzaju całość.
Na podstawie tych wartości
ciała ludzkiego życie fizyczne uważane jest za wartość fundamentalną w
relacji z innymi wartościami, także przewyższającymi je dostojeństwem (wolność,
solidarność...), ponieważ wszystkie te inne wartości możliwe są tylko w
wypadku istnienia fizycznego życia człowieka. Stąd bierze się niezgoda
Kościoła na swobodne przerywanie ciąży i na eutanazję. W życiu fizycznym
widzi on bowiem świętą i fundamentalną wartość.
Dlatego centralne miejsce
w etyce lekarskiej zajmuje zasada terapii albo zasada całości. Zgodnie
z nią interwencja medyczna albo chirurgiczna (lub genetyczna) dopuszczalna
jest w tych wypadkach, gdy jest niezbędna do uratowania życia lub przywrócenia
zdrowia człowieka jako całości.
Interwencja lekarska
powinna opierać się także na zasadzie wolności i odpowiedzialności: wolność
zarówno lekarza, jak i pacjenta musi być zgodna z odpowiedzialnym odnoszeniem
się do życia i zdrowia. W tej zasadzie mieszczą się, w szczególności, i
zgoda pacjenta na terapię po uzyskaniu szczegółowej informacji, i prawa
i obowiązki lekarza.
Na koniec należy wspomnieć
o zasadzie solidarności społecznej, dzięki której pomoc medyczna rozpatrywana
jest jako prawo obywateli i obowiązek społeczeństwa, a zdrowie uważane
jest za wspólne dobro.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|