Przypadek 9
BRAK ZGODY MATKI NA USUNIĘCIE
CHOREGO PŁODU
Młoda kobieta, pierwsza ciąża, małżeństwo
trwałe. Analiza wód płodowych, z dokładnością do 60%, wskazuje na wrodzony
rozszczep kręgosłupa płodu. Ciężarna odmawia przerwania ciąży.
a) Prawo do stosowania takiej
praktyki.
b) Brak zgody matki.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Żaden zabieg medyczny
nie może być dokonany bez świadomej i dobrowolnej zgody pacjenta, zwłaszcza
gdy nie zachodzi konieczność ratowania życia. Patrz - decyzja Europejskiej
Komisji Praw Człowieka w sprawie X przeciwko Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej
Brytanii (oświadczenie 8416/79): ponieważ kobieta jest najbardziej zainteresowaną
osobą w donoszeniu lub przerwaniu ciąży, ostateczna decyzja należy do niej.
2. Etyka
Żaden lekarz nie może
przerwać ciąży bez zgody matki, nawet jeśli uważa, że leży to w jej interesie
lub w interesie przyszłego dziecka, które będzie kaleką (WHO, Lizbona 1981).
W wypadku wyrażenia zgody kwestię aborcji rozstrzyga się nie na podstawie
zaleceń WHO, lecz zgodnie z normami prawnymi i osobistymi przekonaniami.
3. Moralność religijna
a) Katolicka. Dla moralności
katolickiej nie do przyjęcia jest usprawiedliwienie przerwania ciąży motywami
eugenicznymi (Pius XII, Discorsi e messaggi radiodiffusi, vol. X,
1948-1949, s. 98-99). W rozpatrywanym przypadku leczenie rozszczepu kręgosłupa
za pomocą operacji jest możliwe w okresie noworodkowym. W tej sytuacji
nie ma usprawiedliwienia dla aborcji, a w konsekwencji odmowa matki jest
właściwa z punktu widzenia moralności.
b) Protestancka. Należy we
wszystkich wypadkach uszanować decyzję matki lub, jeśli to możliwe, małżonków.
c) Żydowska. W judaizmie
sztuczne przerwanie ciąży jest traktowane jako niezgodne z naturą; antykoncepcja
i aborcja są sprzeczne z historią Izraela i mesjańskim przeznaczeniem narodu
żydowskiego. Jeżeli jednak obsesja dotycząca urodzenia chorego dziecka
może wywołać ciężkie reperkusje dla zdrowia matki, jest rzeczą oczywistą,
że należy wziąć pod uwagę tę okoliczność (E. Gugenheim, Les portes de
la loi, Paryż 1982, s. 235-246).
d) Muzułmańska. Jak powiedziano
w artykule wprowadzającym, embrion staje się realną istotą ludzką w setnym
dniu ciąży. W wypadku stwierdzenia u płodu anomalii dopuszczalne jest dobrowolne
przerwanie ciąży. W rozpatrywanym przypadku badania wskazują na przypuszczalny
wrodzony rozszczep kręgosłupa. W tych okolicznościach dopuszcza się przerwanie
ciąży, jeśli małżonkowie wyrażają dobrowolną i przemyślaną zgodę. Postęp
biologii pozwala ujawnić chorobę we wczesnym stadium, co zmniejsza ryzyko
niebezpieczeństwa dla życia matki.
e) Buddyjska. Z punktu widzenia
buddyzmu zabić to znaczy dokonać najbardziej negatywnego uczynku (uczynek
jest oceniany jako pozytywny albo negatywny w zależności od tego, czy zadaje
on cierpienia jego sprawcy albo innym ludziom). Kryteria determinujące
wybór:
-
motywacja: wywołana współczuciem w znacznym
stopniu łagodzi konsekwencje czynu (z którego wynika kara);
-
sam czyn, w zależności od tego, czy
szkodzi on, bezpośrednio albo pośrednio, innej osobie;
-
przedmiot działania: na przykład zabicie
zwierzęcia jest mniej naganne niż zabicie człowieka;
-
dokonanie czynu i satysfakcja po jego
popełnieniu (na przykład gdy motywem jest nienawiść).
W rozpatrywanym przypadku aborcja nie
może być dokonana bez zgody matki, która powinna kierować się punktem widzenia
buddyzmu na ten problem.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|