Przypadek 58
TRANSSEKSUALIZM
Problemy prawne, etyczne i moralne
wynikające z zabiegu chirurgicznego, związanego z transseksualizmem.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Jeśli chodzi o problem
zmiany w aktach stanu cywilnego, należy odwołać się do raportu Komisji
Praw Człowieka Rady Europy dotyczącego sporu van Oosterwijcka przeciwko
Belgii (1 marca 1979 r.), wyrażającego opinię odmienną niż artykuły 8 (1)
i (2) Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, oraz przytoczyć sentencję
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Rees (Europejska Komisja
Praw Człowieka przeciwko Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii) z 17
października 1986 r.
Jednocześnie należy
odnotować, że ostatnia sentencja (przyjęta większością 12 głosów przy zdaniu
odrębnym 3 pozostałych sędziów) jest ściśle związana z brytyjskim systemem
prawnym, który nie przewiduje zmian w aktach stanu cywilnego: "uchybienie,
o które chodzi, polega prawdopodobnie na odmowie opracowania dokumentów,
określających i potwierdzających aktualny stan cywilny. Do tej pory Zjednoczone
Królestwo nie uważało za konieczne wprowadzać podobny system, co miałoby
doniosłe skutki administracyjne i nakładałoby na resztę mieszkańców dodatkowe
obowiązki. [...] władze brytyjskie mają prawo, w zakresie swoich kompetencji,
uwzględniać istniejące w państwie sytuacje. Jeśli sprawiedliwe rozstrzygnięcie
wymaga w interesie osoby składającej oświadczenie wniesienia poprawek do
istniejącego systemu prawnego, to nie znaczy, że Zjednoczone Królestwo
jest zobowiązane do radykalnego jego zrewidowania".
Jeśli chodzi o prawo
do małżeństwa (art. 12 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka), to Europejski
Trybunał Praw Człowieka postanowił, że "artykuł 12 dotyczy tradycyjnego
związku małżeńskiego między dwiema osobami różnej płci". Z tekstu wynika,
że celem tego artykułu jest ochrona małżeństwa jako podstawy rodziny. Ponadto
precyzuje on, że prawo to regulują krajowe ustawy państw członkowskich.
Ograniczenia wynikające z art. 12 nie powinny naruszać samej istoty danego
prawa, ale twierdzenie to nie może być rozszerzone na obowiązujący w Zjednoczonym
Królestwie Wielkiej Brytanii zakaz małżeństwa osób tej samej płci (przeciwna
opinia por. wspomniany raport Komisji Praw Człowieka Rady Europy z 1 marca
1979 r.).
Jeśli chodzi o sytuację
prawną dziecka, urodzonego w precedensowym małżeństwie homoseksualnym,
nie ma żadnego stanowiska.
2. Etyka
Na problemy prawne i
etyczne nakładają się problemy naukowe. Naruszenie integralności fizycznej
można wytłumaczyć tylko celem terapeutycznym, dlatego konieczne jest, aby
ingerencja chirurgiczna miała charakter terapeutyczny. Zabieg jest możliwy,
jeśli z naukowego punktu widzenia jest jedynym efektywnym sposobem leczenia
głębokiego urazu psychicznego.
3. Moralność religijna
a) Katolicka. W kwestii zabiegu
chirurgicznego związanego z transseksualizmem nie ma oficjalnego stanowiska
Kościoła katolickiego. Duża grupa teologów katolickich uważa, że z etycznego
punktu widzenia nie jest dozwolony zabieg chirurgiczny na człowieku harmonijnie
rozwiniętym seksualnie i zdrowym w celu leczenia patologii psychicznej
wywołanej transseksualizmem. Pacjent "nie jest absolutnym panem samego
siebie, swojego ciała, swojej duszy. [...] Pacjent jest uwarunkowany immanentną
celowością określoną przez naturę" (Pius XII, Discorsi et messaggi radiodiffusi,
t. XIV, Rzym 1952-1953, s. 322).
b) Protestancka. Transseksualizm
był od dawna usankcjonowany. Nie wydaje się jednak, aby takie spojrzenie
odpowiadało oficjalnym wymogom protestantyzmu, co nie znaczy, że teologia
protestancka nie ma nic do powiedzenia w tej kwestii. Niemniej powstrzymamy
się od pospiesznego generalizowania i rozpatrywania tego problemu z punktu
widzenia "pastorału" i "dogmatyki". Ludzie uważają, że rozważane problemy
można rozwiązać wyłącznie za pomocą techniki. Te skomplikowane kwestie
wymagają jednak uwzględnienia wielu faktów; przede wszystkim należy zwrócić
uwagę na tożsamość seksualną.
c) Żydowska. Zabiegi chirurgiczne
związane z transseksualizmem powinny być zabronione z następujących przyczyn:
-
uszkodzenie swojego ciała lub organu
ludzkiego jest bezwzględnie zakazane; niszczenie organu rozrodczego jest
uważane za pogardliwe odnoszenie się do dzieła Stwórcy;
-
zabieg chirurgiczny w celu zmiany płci
oznacza naruszenie biblijnego przykazania, które zabrania czynić się zniewieściałym
("kobieta nie będzie nosiła ubioru mężczyzny ani mężczyzna ubioru kobiety,
gdyż każdy, kto tak postępuje, obrzydły jest dla Pana, Boga swego" (Pwt
22,5);
-
obowiązkiem lekarza jest leczenie, a
nie użyczanie swojej sztuki dla tego typu ingerencji;
-
niedopuszczalne i bezmyślne jest narażanie
swojego życia na niebezpieczeństwo, ponieważ każda operacja przedstawia
sobą pewne ryzyko.
d) Muzułmańska. Transseksualizm
można zdefiniować jako głębokie pragnienie należenia do płci przeciwnej
niż ta, która genetycznie, fizjologicznie i prawnie jest płcią własną,
oraz jako potrzebę zmiany własnego stanu seksualnego, a w szczególności
anatomii organów płciowych. Nie zawsze łatwo jest odróżnić transseksualizm
od interseksualności, której towarzyszą anomalia fizjologiczne prowadzące
do tego, że osobnik jest w połowie kobietą, a w połowie mężczyzną (posiada
cechy obojnacze).
Zabieg chirurgiczny
wywołuje ściśle ze sobą powiązane problemy prawne, etyczne i moralne, do
których należy podchodzić ostrożnie, uwzględniając następujące zasady i
pojęcia:
-
w płaszczyźnie moralności muzułmańskiej
istnieje nienaruszalna zasada: nikt nie może dobrowolnie zmieniać swojego
stanu, ponieważ stan ten jest elementem boskiej woli stwórczej i jakakolwiek
weń ingerencja prowadziłaby do naruszenia integralności fizycznej i psychicznej;
oprócz tego, jak już powiedziano wcześniej, u podstaw transseksualizmu
leży przeświadczenie, które może okazać się bardzo subiektywne;
-
przyczyna syndromu transseksualizmu
(kompleks wielu, często przeciwstawnych, czynników) nie ma naukowego uzasadnienia
(trudność ze zdefiniowaniem płci chromosomowej, morfologicznej i psychospołecznej);
oto dlaczego diagnoza syndromu transseksualizmu może być postawiona tylko
przez grupę lekarzy ekspertów (endokrynolog, chirurg i psychiatra); ryzyko
błędnej diagnozy jest tym większe, że operacja jest nieodwracalna, a zainteresowana
osoba mogłaby w przyszłości żałować swej decyzji i znów pragnąć zmiany;
-
trudność, i to niemała, leży w konieczności
uznania zmiany stanu cywilnego, wynikłego ze zmiany płci; w wypadku braku
takiego uznania w stosunku do osoby, która poddała się operacji, mogą wyniknąć
znaczne komplikacje w integracji, a także administracyjne, zwłaszcza gdy
zainteresowana osoba jest ojcem albo matką.
Tak więc:
-
trudno jest postawić diagnozę z powodu
braku bezspornych podstaw naukowych;
-
w płaszczyźnie administracyjnej kwestie,
związane ze zmianą płci (i stanu cywilnego), są prawnie opracowane tylko
w kilku państwach;
-
w płaszczyźnie psychospołecznej pojawiają
się komplikacje niemożliwe do rozwikłania.
e) Buddyjska. Ingerencja chirurgiczna
związana ze zmianą płci wywołuje problemy w zakresie prawa, etyki i moralności.
Każdy człowiek musi mieć możliwość uzyskania własnej równowagi duchowej
i może się zdarzyć, że taka operacja przyczyni się do tego.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|