Przypadek 56
ELEKTRONICZNE BANKI DANYCH Listę pacjentów, którzy powinni poddać się transplantacji organów, można otrzymać poprzez sieć komputerową, za pomocą zaszyfrowanego kodu. Pomimo gwarancji specjalnych komisji istnieje możliwość bezprawnego dostępu do takich kartotek zarówno krajowych, jak i europejskich. Problem ten dotyczy głównie prawników. 1. Prawo międzynarodowe Dokumenty wymienione
w przypadku 54, a przede wszystkim zalecenie nr R (81) 1, przyjęte przez
Komitet Ministrów Rady Europy 23 stycznia 1981 r. (zwłaszcza zasady 5.1,
5.2, 5.3, 5.4 i 8 oraz punkty 39, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 53 i 54 aneksu
do cytowanego zalecenia), dążą do wykluczenia możliwości bezprawnego dostępu
do kartotek, co jest "brutalną i bezprawną ingerencję w życie prywatne",
zabronioną przez art. 17 (1) i (2) Paktu Cywilnego oraz art. 8 Europejskiej
Konwencji Praw Człowieka.
2. Etyka Chodzi o problemy prawne i o fakty. Z punktu widzenia prawa i etyki dostęp do podobnych kartotek poprzez sieć komputerową, jak i każdą inną drogą, jest chroniony tajemnicą zawodową i ich wykorzystywanie jest ograniczone ściśle do celów, dla których zostały utworzone. Jednak, patrząc realnie, wydaje się, że sposobów całkowicie pewnej ochrony nie ma, a wykorzystywanie sieci komputerowej zwiększa możliwości naruszenia tajemnicy lub nadużyć przy korzystaniu z danych. Dlatego wielka odpowiedzialność ciąży na samych użytkownikach, zobowiązanych do czuwania nad wykorzystywaniem danych zgodnie z ich przeznaczeniem. Wymóg operatywności nie pozwala na rezygnację z wymienionej techniki. Banki danych medycznych nie mogą w żadnym wypadku mieć połączenia z innymi bankami (Deklaracja WHO, Monachium 1973, Wenecja, 1983). 3. Moralność religijna a) Katolicka. Na ten temat
nie ma oficjalnego stanowiska Kościoła katolickiego. Pośrednio można wziąć
pod uwagę stanowisko zawierające wskazówki Kościoła na temat tajemnicy
generalnie, a zwłaszcza tajemnicy lekarskiej. W związku z tym należy stwierdzić,
że ochrona tajemnicy jest obowiązkiem etycznym, bezpośrednio związanym
z ósmym przykazaniem [Pius XII, Discorsi e messagi radiodiffusi,
t. II, 1944-1945, s. 194; t. XV, 1953-1954, s. 73].
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka" |