Przypadek 53
KATASTROFY NATURALNE Trzęsienie ziemi i wywołany nim nagły niezwykle silny przypływ morski, zniszczenie źródeł energii, zapasów leków i środków opatrunkowych, środków komunikacji: pomoc międzynarodowa. 1. Prawo międzynarodowe Wiele europejskich umów przewiduje okazanie wzajemnej pomocy w razie naturalnych kataklizmów - Umowa europejska o wymianie substancji terapeutycznych pochodzenia ludzkiego (Rada Europy; 15 grudnia 1958 r. - 1 stycznia 1959 r.) i Protokół dodatkowy z 1 stycznia 1983 r.; Umowa o dostawach do centrów medycznych urządzeń medyczno-chirurgicznych i laboratoryjnych, potrzebnych w diagnozie i terapii, bez opłat celnych, na zasadzie nie oprocentowanej pożyczki (28 kwietnia 1959 r.; 29 lipca 1960 r.) i Protokół dodatkowy z 1 stycznia 1983 r.; Umowa europejska o wymianie odczynników do określania grup tkanek (Rada Europy; 17 września 1974 r.; 23 kwietnia 1979 r.) i Protokół dodatkowy (24 czerwca 1976 r. 23 kwietnia 1977 r.). Patrz także: zalecenie nr R (79) 5, przyjęte przez Komitet Ministrów Rady Europy 14 marca 1979 r., o międzynarodowym transporcie i wymianie substancji pochodzenia ludzkiego; art. 2 (1) Paktu Społecznego; Umowa europejska o wymianie odczynników do określania grupy krwi (14 maja 1962 r. - 14 października 1962 r.) i Protokół dodatkowy z 1 stycznia 1983 r.; Umowa europejska o wzajemnej pomocy medycznej w dziedzinie leczenia specjalistycznego (14 maja - 15 czerwca 1962 r.) i zalecenie (68) 32, przyjęte przez delegatów ministrów Rady Europy 31 października 1968 r., założeniu w Amsterdamie europejskiego banku rzadkich grup zamrożonej krwi. 2. Etyka W wypadku katastrof,
klęsk żywiołowych i wojny nuklearnej lekarz powinien wykonywać swoje obowiązki
zawodowe i udzielać natychmiastowej koniecznej pomocy bez zwracania uwagi
na płeć, rasę, narodowość, religię, przekonania. Kontynuuje swoją pomoc
tak długo, jak długo będzie ona konieczna (WHO, Hawana 1956).
3. Moralność religijna a) Katolicka. Pomoc międzynarodowa
jest obowiązkiem z moralnego punktu widzenia i wynika z zasady "pomocniczości"
(Gaudium et Spes, n. 86c). Instytucje międzynarodowe mogą oddać
olbrzymie usługi ludzkości, "i Kościół z radością wita ducha prawdziwego
braterstwa, rozkwitającego wśród chrześcijan i niechrześcijan" i wysiłki
służące złagodzeniu ogromnych cierpień (Gaudium et Spes, n. 84).
Pojęcia miłosierdzia i sprawiedliwości, należące w Biblii do fundamentalnych, pobudzają nas do walki z nędzą i nierównością społeczną. Obowiązkiem jest przyjść z pomocą człowiekowi znajdującemu się w śmiertelnym niebezpieczeństwie. "Kto widzi tonącego w rzece lub atakowanego przez bestię [...] ma obowiązek ratować go" (Sanhedrin 73a). W każdym wypadku, niezależnie od ustroju państwa dotkniętego klęską, międzynarodowe organizacje medyczne obowiązane są do udzielenia natychmiastowej pomocy, bez względu na przyczyny katastrofy. d) Muzułmańska. Islamska wizja społeczności międzynarodowej opiera się na światowej koegzystencji, współpracy i solidarności. Uznanie i szacunek dla innych religii są w islamie podstawowymi zasadami. Werset 44 sury V mówi: "Mamy w prawdzie objawioną Torę, gdzie znajdują się wskazówki i światło". Tak samo dotyczy chrześcijan: werset 47 tej samej sury jest jasny: "Chrześcijanie będą rządzeni podług Ewangelii". Generalnie Koran wzywa do najwyższej tolerancji religijnej, wolności i szacunku dla wszystkich punktów widzenia. Mówi o tym wiele wersetów, na przykład werset 25e sury II: "Dla wiary nie prześladuj bliźnich". Oprócz tego sura LX, werset 8 i sura V, werset 8 mówią o pojęciu jedności rodziny ludzkiej i apelują o lepsze wzajemne poznanie, współpracę oraz sprawiedliwość w relacjach między narodami. To samo mówi jeden z hadisów: "Ludzie są jednakowi jak zęby grzebienia". W tym samym sensie o braterstwie ludzi mówi werset 13 sury XLIX: "Śmiertelni! ukształtowałem was z mężczyzny i niewiasty, podzieliłem was na ludy i pokolenia, iżby ludzkość panowała pomiędzy wami. Najszacowniejszym między wami w oczach Przedwiecznego jest ten, który się Go boi" (Koran, op. cit.). e) Buddyjska. Zdanie podobne do zdania innych religii. Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka" |