Przypadek 51
BRAK ZGODY RODZICÓW NA TRANSFUZJĘ
KRWI U DZIECKA
Dziecko, 3 lata, wrodzona wada serca.
Konieczna operacja na otwartym sercu, która nie musi być przeprowadzona
w trybie pilnym. Odmowa rodziców (świadkowie Jehowy) - nie zgadzają się
na niezbędną w tym wypadku transfuzję krwi w czasie operacji.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Odmowa rodziców - chociaż
motywowana podstawowym prawem do wyznawania wybranej przez siebie religii
(art. 18 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka; art. 18 (1) i (4) Paktu
Cywilnego; art. 9(1) Europejskiej Konwencji Praw Człowieka) - nie powinna
być brana pod uwagę przez lekarza, gdy chodzi o ochronę prawa dziecka do
życia, jak również jego prawa do zdrowia, nawet gdyby nie było bezpośredniego
zagrożenia dla życia pacjenta.
Podstawowe prawa rodziców
nie mogą niszczyć ani naruszać podstawowych praw osoby trzeciej, to jest
dziecka, które nie jest nawet zdolne do pełnego zrozumienia problemu.
2. Etyka
Światowa Organizacja
Zdrowia sprecyzowała prawa chorego w Deklaracji z Lizbony: "lekarz musi
zawsze postępować zgodnie z sumieniem i w najwyższym interesie chorego".
3. Moralność religijna
a) Katolicka. Według moralności
katolickiej społeczeństwo ma podstawy prawne do zdecydowanych działań w
imię ratowania życia dziecka, nawet wbrew woli rodziców, motywowanej względami
religijnymi. Prawo do integralności fizycznej przeważa nad wolnością wyznania,
która musi szanować naturę i godność osoby ludzkiej [Sobór Watykański II,
Dignitatis Humanae, n. 2, AAS 58 (1966), s. 929-941].
b) Protestancka. Decyzja,
opierająca się na wspomnianym wyżej prawie międzynarodowym, wydaje się
rozsądna i dopuszczalna.
c) Żydowska. Prawo żydowskie
nie oponuje w żaden sposób przeciwko transfuzji krwi w celu ratowania życia
pacjenta lub dla poprawienia stanu jego zdrowia. "Dla ratowania życia chorego
wszystko jest dozwolone, z wyjątkiem tego, co niesie trzy niewybaczalne
grzechy: bałwochwalstwo, rozwiązłość i zabójstwo" (Pesahim, 25a).
d) Muzułmańska. Jeśli chirurg
stwierdza konieczność operacji dziecka, którego rodzice są świadkami Jehowy,
to ochrona praw dziecka musi stać ponad wszystkimi innymi względami. W
omawianym przypadku, jeśli transfuzja krwi jest konieczna, musi być dokonana,
nawet wbrew woli rodziców. W islamie to, co góruje ponad wszystkim - to
integralność fizyczna i psychiczna jednostki.
e) Buddyjska. Lekarze muszą
starać się przekonać rodziców, lecz jeśli nie znajdą zrozumienia z ich
strony, dziecko należy leczyć bez ich zgody. W przeciwnym razie będzie
to zabójstwo, za które odpowiedzialność spada zarówno na rodziców, jak
i na lekarza.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|