Przypadek 33
MANIPULACJE GENETYCZNE (PROPOZYCJA
ZNISZCZENIA EMBRIONU)
Odkrycie w embrionie przewlekłej
pląsawicy dziedzicznej. Propozycja zniszczenia embrionu. Odmowa pacjentki,
zgoda jej partnera.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Zgodnie z preambułą
4 oraz z punktami A6, 8 i 10 zalecenia 1046 (1986) Zgromadzenia Parlamentarnego
Rady Europy, postępy nauki i technologii w medycynie "stworzyły bardzo
niepewną pozycję prawną embrionów i płodów; ich status prawny nie jest
obecnie określony przez przepisy". Stąd "konieczne jest natychmiastowe
określenie stopnia ich ochrony prawnej: niezależnie od okoliczności powinno
się na nie rozciągać pojęcie godności ludzkiej".
Konsekwentnie punkt
B 1 załącznika do tego zalecenia głosi, że "jakakolwiek interwencja w budowę
żywego embrionu w macicy i in vitro [...] jest prawnie dozwolona
tylko wtedy, gdy ma na celu zdrowie przyszłego dziecka, pomoc w jego rozwoju
i urodzeniu".
Zalecenie 1100 (1989)
Rady Europy także rozważa badania na żywych embrionach: doświadczenia in
vitro na zdolnych do życia embrionach (embrion jest zdolny do życia,
jeśli nie występują u niego wady biologiczne mogące zaburzać jego rozwój;
niezdolność do życia embrionów powinna być określona wyłącznie przez kryteria
biologiczne, oparte na istotnych defektach wewnętrznych embrionu - punkt
25) mogą być dokonane tylko wtedy, gdy za cel mają diagnozę, profilaktykę
lub terapię i nie naruszą niepatologicznej części kodu genetycznego.
W zgodzie z punktem
11 tegoż dokumentu "karze podlegają osoby, które dokonują usunięcia embrionu
z łona matki [...] bez klinicznego lub prawnego uzasadnienia albo bez wcześniejszej
zgody ciężarnej kobiety i jej męża lub partnera, jeśli takowych ma".
2. Etyka
Światowa Organizacja
Zdrowia przyjęła w Madrycie (1987) Deklarację, która mówi, że gdy okaże
się, iż płód ma wadliwy kod genetyczny, przyszli rodzice mogą zdecydować
o usunięciu ciąży. Lekarz, z powodów religijnych, może przeciwstawić się
sterylizacji, antykoncepcji lub aborcji. Czy zgadza się z takimi metodami,
czy nie, lekarz musi unikać narzucania swoich osobistych ocen moralnych
przyszłym rodzicom.
W razie rozbieżności
zdań lekarz jest zobowiązany postąpić według decyzji rodziców, która musi
być respektowana na mocy praw krajowych.
3. Moralność religijna
a) Katolicka. Diagnoza prenatalna
stwierdzająca istnienie choroby dziedzicznej nie może być traktowana jak
ekwiwalent wyroku śmierci [Congregazione per la Dottrina delia Fede,
Donum Vitae, cz. I, n. 2, AAS 80 (1988), s. 70 i n.]. Zniszczenie
embrionu, który musi być zawsze szanowany jako osoba ludzka, uważane jest
za poważne naruszenie prawa. Co więcej, w wypadku pląsawicy dziedzicznej
chodzi o zniszczenie embrionu, który po narodzeniu przez wiele lat będzie
zdrowy, ponieważ wiadomo, że choroba ta rozwija się około 45 roku życia.
Partner pacjentki nie może narzucić jej swojej woli dotyczącej zniszczenia
zarodka.
b) Protestancka. Problem
ten jest przede wszystkim problemem rodziny. Jeśli z powodu opisanego w
tym przypadku małżeństwo rozpadnie się, problem ten po pewnym czasie stanie
się przede wszystkim problemem matki. Należy poświęcić rodzicom dużo uwagi
i pomóc im w podjęciu optymalnej decyzji.
c) Żydowska. Można zezwolić
na zniszczenie embrionu z objawami pląsawicy dziedzicznej, jeśli życie
matki jest w niebezpieczeństwie lub jeśli tego wymaga jej zdrowie. Nie
należy kierować się racjami ekonomicznymi lub socjalnymi ani też osobistymi.
W omawianym przypadku
pacjentka nie zgadza się na zniszczenie zarodka. Nie istnieje więc żaden
powód, aby przerwać ciążę.
Medycyna nie ma prawa
regulować swojego postępowania odsyłaniem do pojęcia "uleczalności" lub
"nieuleczalności" aż do momentu, gdy będą istniały możliwości postawienia
absolutnie pewnej diagnozy. Nauka nie osiągnęła granic poznania, każdego
dnia zdarzają się nowe odkrycia. Los również dlatego bywa nieszczęśliwy,
by mógł ulec odmianie na lepsze. Jedno jest oczywiste - jeśli nie możemy
dzisiaj dać sobie rady z anomaliami, to być może poradzimy sobie z nimi
jutro. Jeśli nawet nie my sami, to ci, którzy przyjdą po nas.
d) Muzułmańska. Przede wszystkim
należy sprecyzować, że w tym przypadku diagnoza prenatalna dotyczy choroby,
która, w większości wypadków, pozwala żyć normalnie mniej więcej do 40
lat. Trzeba też podkreślić, że chodzi o anomalie chromosomalne, dziedziczone
z pokolenia na pokolenie, co znaczy, że jednostka ryzykuje przekazanie
choroby połowie swoich dzieci, które z kolei przekażą ją połowie swoich.
Jeśli jednak dziecko nie otrzyma uszkodzonego genu, będzie zdrowe, tak
jak i jego potomstwo.
Dlatego tak ważne jest
postawienie diagnozy prenatalnej, ponieważ w sytuacji, gdy wynik jest pozytywny,
można poddać się zabiegowi przerwania ciąży. Islam dopuszcza aborcję za
zgodą obojga małżonków. Jeżeli lekarz nie może nakłonić partnera do przyjęcia
tej propozycji, musi respektować decyzję pacjentki (w tym wypadku o donoszeniu
ciąży), tym bardziej że za jakiś czas uczeni mogą odkryć efektywne sposoby
leczenia tej choroby.
e) Buddyjska. Buddyzm negatywnie
odnosi się do aborcji, jak już to było powiedziane w poprzednich przypadkach.
W razie różnicy zdań między partnerami prawo do podjęcia decyzji należy
przyznać matce.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|