Przypadek 32
EKSPERYMENTY GENETYCZNE (MANIPULACJE
Z FRAGMENTAMI CHROMOSOMU)
Konieczna zgoda Komisji do Spraw
Etyki Lekarskiej na eksperymenty związane ze zmianą genotypu, to znaczy
na manipulacje z fragmentami chromosomu i na stworzenie nowej przekazywalnej
cechy: a) u zwierząt, b) u ludzi.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Zalecenie 1100 (1989)
Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy o użytkowaniu embrionów i płodów
ludzkich do badań naukowych bierze także pod uwagę (punkt 18) doświadczenia
związane z inżynierią genetyczną.
Takie doświadczenia
"muszą być zatwierdzone przez krajowe lub regionalne interdyscyplinarne
organy, tworzone ad hoc przez państwa członkowskie, które mają obowiązek
podejmować decyzje, [... ] dotyczące i takich pojęć, jak prawa człowieka,
[...] odnosi się to również do specyficznych projektów badań naukowych
i do prac eksperymentalnych" (punkt B 1), jeśli mają one na celu "[...]
poszukiwania naukowe badające łańcuchy DNA w ludzkim genotypie: ich lokalizację,
funkcje, dynamikę, wzajemne powiązania i patologię; studiowanie połączeń
DNA wewnątrz komórki ludzkiej, [...] lepsze zrozumienie mechanizmów połączeń
molekularnych, wyrażających kod genetyczny, rozwój komórek i ich składników
oraz ich organizację funkcjonalną; poznawanie procesu starzenia się komórek,
tkanek i organów; wreszcie bardziej wnikliwe poznanie ogólnych i szczegółowych
mechanizmów powstawania chorób; a także do badań naukowych prowadzonych
w innych celach, jeśli są one użyteczne i korzystne dla człowieka lub ludzkości
i stanowią przedmiot projektu, który już wcześniej otrzymał zezwolenie".
Punkt 19 dodaje, że
"badania i operacje związane z inżynierią genetyczną mogą być przeprowadzane
tylko w centrach i zakładach medycznych mających pozwolenie na przeprowadzanie
tego rodzaju doświadczeń i dysponujących wyspecjalizowanym personelem oraz
środkami technicznymi". W punkcie 9B zaleca się Komitetowi Ministrów Rady
Europy, aby zwrócił się w tym celu do rządów państw członkowskich z apelem:
"koniecznie należy sporządzać coroczny informator (o zasięgu krajowym albo
regionalnym) o zakładach mających prawo do prowadzenia badań lub eksperymentów
na materiale reprodukcyjnym [...), reglamentować ich działalność, kontrolować
i oceniać ich pracę, dbać o to, by ich personel naukowy i medyczny miał
konieczne kwalifikacje [...] i rozporządzał odpowiednimi środkami". Apel
zawierałby też uwagę o "pilnej potrzebie stworzenia, w charakterze gwarancji"
(patrz punkt D), międzynarodowej instancji interdyscyplinarnej, której
zadaniem będzie jednoczenie wysiłków organizacji krajowych, już pracujących
albo utworzonych zgodnie z podpunktem 9B 1, aby zapobiec powstawaniu nieoficjalnych
zakładów podobnego rodzaju.
Dodajmy, że zgodnie
z punktem B4 doświadczenia in vitro na zdolnych do życia embrionach
(to jest na embrionach nie mających wad biologicznych, które uniemożliwiłyby
ich dalszy rozwój - punkt 25) mogą być dozwolone tylko wtedy, gdy chodzi
o doświadczenia mające charakter diagnozy albo gdy są one przeprowadzane
z myślą o terapii lub profilaktyce oraz gdy nie zagrażają niepatologicznemu
kodowi genetycznemu.
Bezpośrednio po tym
zaleceniu, przyjętym 2 lutego 1989 r. przez Zgromadzenie Parlamentarne
Rady Europy, została podpisana przez Parlament Europejski rezolucja 327/88
(A2 327/88 - J.O. C96 z 17 kwietnia 1989 r.), poruszająca szczególnie etyczne
i prawne problemy eksperymentów genetycznych.
W punktach od 7 do
11 Parlament Europejski "podkreśla fundamentalną wartość swobody nauki
i doświadczeń; widzi prawne określenie odpowiedzialności społecznej, ciążącej
na naukowcach dokonujących doświadczeń, w ograniczaniu wolności nauki i
doświadczeń wynikających w szczególności z praw osób trzecich i społeczeństwa.
Za prawo, określające to ograniczenie, należy uznać godność człowieka i
wszystkich ludzi razem. Parlament uważa, że ustawodawca powinien ściśle
określić te ograniczenia. Wyznacza wyjątkowo ważną rolę Komitetowi do Spraw
Etyki i instytucjom obywatelskim w konkretyzacji reguł, ustanowionych przez
ustawodawcę".
Oprócz tego (punkt
12) Parlament Europejski "uważa, że przy prowadzeniu badań genetycznych
muszą być spełnione następujące warunki:
a) związane z genetyką doświadczenia
i konsultacje powinny mieć na celu wyłącznie dobro podmiotu, opierać się
na zasadzie dobrowolności, a o rezultatach badań należy poinformować zainteresowane
osoby, jeżeli tego sobie życzą; jednak lekarz nie ma prawa przekazać tej
informacji rodzinie pacjenta bez jego zgody;
b) doświadczenia nie mogą być wykorzystywane
w wątpliwych - z punktu widzenia nauki i polityki - próbach "polepszenia"
zasobów genetycznych populacji, a także w celu przeprowadzenia selekcji
niepożądanych właściwości genetycznych lub w celu zdefiniowania "norm genetycznych";
musi dominować zasada samookreślenia pacjenta jako osoby [...], ponieważ
każdy człowiek ma niezaprzeczalne prawo posiadania informacji o swoich
genach. Tylko lekarz ma prawo sporządzać indywidualne "mapki genetyczne".
Musi być zabronione przekazywanie i zbieranie wiadomości, wprowadzanie
do pamięci elektronicznej oraz opracowywanie danych genetycznych przez
instytucje państwowe albo prywatne. Nie należy próbować rozwiązywać problemy
społeczne za pomocą strategii genetycznej, ponieważ może to podważyć naszą
wiarę w koncepcję życia ludzkiego jako złożonego fenomenu, którego nie
można objąć w całości posługując się tylko metodą naukową. Wiadomości zdobyte
w rezultacie badań genetycznych muszą budzić zaufanie i zawierać dokładną
informację o konkretnych faktach medycznych, których znajomość leży w interesie
zdrowia zainteresowanych".
2. Etyka
W Deklaracji Madryckiej
(1987) Światowa Organizacja Zdrowia podkreśla, że wyżej wspomniane badania
muszą być prowadzone w zgodzie z Deklaracją Helsińską i tylko w celu terapii.
W miarę rozwoju doświadczeń
mających na celu zmiany kodu genetycznego naukowcy, lekarze, rządy i społeczeństwa
muszą opracować normy reglamentujące badania tego rodzaju.
Ponieważ zastąpienie
genów będzie praktycznie możliwe, WHO nalega, aby wziąć pod uwagę następujące
elementy:
-
jeśli doświadczenia mają miejsce w centrach
medycznych, należy uwzględnić założenia Deklaracji Helsińskiej na temat
poszukiwań biomedycznych;
-
jeśli doświadczenia nie są przeprowadzane
w centrach medycznych, muszą być respektowane wszystkie normy stosowane
w praktyce medycznej;
-
sposób postępowania musi być bardzo
dokładnie omówiony z pacjentem; zgoda pacjenta lub jego prawnych opiekunów
musi być świadoma, dobrowolna i dana na piśmie;
-
wirusowy DNA, mający gen, który należy
wymienić lub poprawić, nie może dać żadnego niebezpiecznego lub niepożądanego
wirusa;
-
umieszczony DNA musi prawidłowo funkcjonować
w komórce biorczej, aby nie uszkodzić pozostałego materiału genetycznego
i nie narazić zdrowia pacjenta;
-
wynik terapii genetycznej musi być oceniony
z najwyższą możliwą precyzją;
-
jeśli istnieje terapia bardziej prosta
i pewna, należy ją zastosować;
-
dyspozycje te muszą być rozpatrywane
przy uwzględnieniu postępu technicznego i informacji naukowej.
3. Moralność religijna
a) Katolicka. Wszystkie próby
nieterapeutycznej ingerencji w kod genetyczny człowieka, "zmierzające do
produkcji ludzi wyselekcjonowanych według wcześniej ustalonych kryteriów,
np. płci", są zamachem na godność człowieka, jego integralność i indywidualność
[Jan Paweł II, AAS 76 (1984), s. 391]. Tworzenie nowych przekazywalnych
cech u zwierząt jest dopuszczalne, jeśli dzieje się to w interesie człowieka
i nie prowadzi do naruszenia równowagi biologicznej w przyrodzie (Messaggio
per la giornata mundiale delta pace 1990, nr 7, w "L'Osservatore Romano",
6.12.1989).
b) Protestancka. Wszyscy
autorzy tekstów opublikowanych w pierwszej części książki kategorycznie
występują przeciw takim praktykom. Rozpatrując siebie jako obiekt manipulacji
i eksperymentów, ludzkość sama staje się obiektem tych oddziaływań i traci
to, co stanowi o cywilizacji ludzkiej. Osiągnięcie raju na ziemi nie jest
w istocie możliwe, ponieważ produkujemy tylko coś pozornie podobnego, co,
jak wiadomo, obraca się w piekło.
c) Żydowska. Manipulacje
na chromosomach ludzkich i tworzenie nowych przekazywalnych cech muszą
być absolutnie zabronione. Ostatnio udało się wyhodować rasę szczurów,
odznaczającą się specyficznymi cechami. Kto dziś może przeszkodzić lekarzowi
w wypełnieniu woli dyktatora, który postanowił stworzyć rasę ludzi z jasnymi
włosami i niebieskimi oczami? Nie są odległe dni, w których nad światem
unosiło się szaleństwo jednego człowieka, zdecydowanego narzucić ludzkości
rasę aryjską. Przeprowadzanie manipulacji genetycznych oznacza powtórzenie
błędu, popełnionego przez ludzi, którzy chcieli zbudować wieżę Babel, aby
dosięgnąć Boga. Konsekwencją ludzkiej pychy może być nowe babilońskie budowanie
wieży, czyli świata, w którym jak władca absolutny króluje pomieszanie
wartości, świata, w którym wynalazki zawładną człowiekiem.
d) Muzułmańska. Manipulacje
genetyczne (lub raczej inżynieria genetyczna) są jednym z najwspanialszych
środków biologii molekularnej, pozwalającym zmieniać sekwencje genów w
mechanizmie dziedziczenia, którego podstawą jest kwas dezoksyrybonukleinowy,
czyli DNA. Do dzisiejszego dnia scharakteryzowano około 1.000 genów. Dla
określonej liczby genów można ustalić stosunek między ich strukturą a naturą
dziedziczności. Dzięki cechom genetycznym istnieje możliwość dodania lub
skasowania informacji genetycznej, a nawet zmodyfikowania jej. Przy wprowadzeniu
genu do odnawiającej się komórki matki istnieją dwie możliwości:
-
Wprowadzenie genu do zapłodnionej komórki
jajowej wytwarza komórki bliźniacze. Ten gen będzie znajdował się we wszystkich
komórkach, ponieważ wszystkie komórki organizmu powstają z komórki jajowej.
Jest to metoda sztucznej modyfikacji genotypu człowieka, przekazywanego
potomstwu. Zmiana przekazywanego kodu genetycznego poprzez manipulowanie
bliźniaczymi komórkami jest w islamie całkowicie zabroniona, ponieważ prowadzi
do tworzenia organizmów różniących się od stworzeń boskich.
-
Wprowadzenie genu do komórki somatycznej,
charakteryzującej się brakiem pewnej substancji, za której obecność odpowiada
wprowadzony gen. Przypadek ten dotyczy komórek skóry lub komórek krwiotwórczych
znajdujących się w szpiku kostnym. Cechą komórek somatycznych jest szybki
podział. Najpierw są one wydobyte, następnie "leczone" in vitro
i znów wprowadzone lub wszczepione do organizmu. Ta technika leczenia genetycznego
jest wciąż w stadium eksperymentów; jeśli rzeczywiście ma ona na celu terapię,
może być przez islam dopuszczona, pod warunkiem zachowania wszystkich niezbędnych
środków ostrożności.
Należy zauważyć, że pierwsze
próby wszczepiania obcych genów przeprowadzane były na zwierzętach. Te
tak zwane transgenne zwierzęta służą jako modele eksperymentalne w badaniach
dotyczących wiedzy o chorobach. Ten typ doświadczeń w czysto badawczych
celach może być tolerowany w wyjątkowych wypadkach, jednak badania polegające
na przeszczepianiu embrionu człowieka zwierzęciu i odwrotnie są zabronione
z punktu widzenia moralności muzułmańskiej, ponieważ w rezultacie produkują
organizmy, które różnią się od stworzeń boskich.
e) Buddyjska. Buddyzm odnosi
się do tych problemów negatywnie.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|