Przypadek 29
EKSPERYMENTY NA WOLONTARIUSZACH
(KWESTIA ŚWIADOMEJ ZGODY)
Podczas posiedzenia Komisji do Spraw
Etyki Lekarskiej pojawiła się różnica zdań między lekarzem a nielekarzem
co do świadomej zgody wolontariuszy.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Na temat konieczności
uzyskania świadomej i dobrowolnej zgody człowieka na jakiekolwiek medyczne
lub naukowe eksperymenty wypowiada się art. 7 Paktu Cywilnego. Żadnej innej
odpowiedzi w prawie międzynarodowym nie ma.
2. Etyka
Deklaracja Helsińska
wylicza szczegółowo, jakich wyjaśnień należy udzielić odnośnie do celu,
metod, zalet i ryzyka eksperymentu. Jeśli w stosunku do pacjentów można
by niekiedy dopuścić pewne wyłączenia od tej zasady, to w stosunku do wolontariuszy
jest to niedopuszczalne i należy przyznać rację tym, którzy bronią tej
zasady.
3. Moralność religijna
a) Katolicka. Stosownie do
zasady nietykalności ciała ludzkiego i szacunku dla godności człowieka
Kościół żąda osobistej zgody ochotnika na eksperymenty medyczne, nie mające
nic wspólnego z terapią [Pius XII, AAS 44 (1952), s. 784 i n.]. Prawo do
świadomej zgody musi być chronione bądź przez lekarzy, bądź przez członków
odpowiednich komisji do spraw etyki.
b) Protestancka. Jeśli między
członkami komisji istnieje różnica zdań, należy gruntownie zbadać przyczynę
sporu i próbować dojść do zgody. Stosowanie nacisku nie tylko nie pomogłoby
w rozwiązaniu problemu, ale mogłoby skomplikować sytuację.
c) Żydowska. Generalnie zezwala
się na eksperymenty, jeśli wolontariusz wyrazi świadomą zgodę, pod warunkiem,
że eksperyment nie stanowi zagrożenia dla jego życia.
d) Muzułmańska. W celu terapeutycznym
eksperyment z nową substancją może być przeprowadzony na grupie wolontariuszy
wtedy, gdy spełnione zostaną następujące warunki:
-
dobrowolna i świadoma zgoda;
-
brak wynagrodzenia;
-
nietoksyczność substancji;
-
przeprowadzenie eksperymentu w oficjalnie
uznanym centrum medycznym;
-
zgoda odpowiedniej komisji do spraw
etyki.
e) Buddyjska. W danym przypadku
mamy do czynienia z działaniem pojęcia "dar", które może leżeć u podstawy
decyzji wolontariuszy. Naturalnie podlegający eksperymentowi muszą być
dokładnie poinformowani o ryzyku, na które się narażają. Sami muszą podjąć
decyzję, która powinna liczyć się z zasadami buddyzmu, według których istnienie
ludzkie jest uświęcone (ponieważ tylko ono pozwala, pod warunkiem, że przestrzega
się określonych norm religijnych, osiągnąć zbawienie). Można dodać, że
według nauki buddyjskiej, aby zająć się praktykami duchowymi (innymi niż
na przykład zwyczajna joga), pożądane jest dobre zdrowie psychiczne i fizyczne.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|