Przypadek 28
EKSPERYMENTY NA PŁODZIE PRZEZNACZONYM
DO ABORCJI
Kobieta, 25 lat, hospitalizowana
w związku z dobrowolnym przerwaniem ciąży. Konieczna zgoda pacjentki na
wprowadzenie do organizmu substancji (48 godz. przed zabiegiem), aby zbadać
jej wpływ na organy dwunastotygodniowego płodu; efekt teratogenny (wywołujący
wady rozwojowe) substancji.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Czy dopuszczalne jest
przeprowadzanie podobnych badań, nawet w wypadku zgody kobiety, która chce
usunięcia ciąży?
W zgodzie z punktem
D nr 9 zaleceń 1100 (1989) Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy "należy
zabronić pobierania żywych komórek, tkanek i organów z embrionu lub płodu,
z łożyska lub jego błon w celach nie mających nic wspólnego z diagnozą,
profilaktyką lub terapią". Punkt 11 tych zaleceń dodaje, że "podlegają
karze osoby, które przeprowadzają wewnątrzmaciczne pobrania organów lub
tkanek z embrionu lub płodu bez prawnego lub klinicznego uzasadnienia".
Punkt 32 rezolucji
327/88 ECE mówi: "Co do doświadczeń na embrionach, Parlament Europejski
żąda opracowania prawnych ograniczeń w dziedzinie przeprowadzania doświadczeń,
diagnostyki i terapii, w tym również prenatalnej, tak by operacje lub eksperymenty
z żywym embrionem lub płodem człowieka można było przeprowadzać tylko w
wypadkach, gdy przynoszą one nieosiągalną inną drogą bezpośrednią korzyść
dziecku lub matce oraz gwarantują fizyczną i psychiczną integralność kobiety".
Punkt 38 rezolucji dorzuca: "Parlament Europejski żąda wprowadzenia odpowiedzialności
karnej za jakiekolwiek doświadczenia na embrionach albo płodach mające
cel komercyjny lub przemysłowy".
Ta sama zasada, chociaż
opracowana bardziej szczegółowo, jest zawarta w punkcie II zaleceń 1046
(1986) Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy: "Zgromadzenie Parlamentarne
poleca Komitetowi Ministrów, aby zaproponował rządom państw członkowskich
ograniczenie przemysłowego wykorzystywania embrionów człowieka, a także
organów i tkanek wyłącznie do celów terapeutycznych, które nie mogą być
osiągnięte w inny sposób, w zgodzie z zasadami, wskazanymi w załączniku,
dostosowując do nich swoje prawo lub przyjmując odpowiednie normy; muszą
być ściśle sprecyzowane warunki, w których można pobrać i użytkować tkanki
i organy w celach diagnostycznych lub terapeutycznych".
Wspomniany załącznik
wyszczególnia zasady, które muszą być przestrzegane przy wykorzystywaniu
i pobieraniu tkanek embrionów lub płodów ludzkich w celach diagnostycznych
lub terapeutycznych.
Punkt A (zabieg
chirurgiczny w celach diagnostycznych) mówi, że "jakikolwiek zabieg dotyczący
żywego embrionu lub płodu w macicy [...] w celu dokonania diagnozy, z wyjątkiem
wypadków przewidzianych przez prawo krajowe, jest dozwolony tylko wtedy,
gdy może pomóc w rozwoju dziecka, które ma się narodzić".
Punkt B, mówiący
o regułach, które powinny obowiązywać przy ingerencji w celach terapeutycznych,
precyzuje:
"I) jakakolwiek interwencja
[...] dotycząca żywego płodu w macicy [...] jest dozwolona tylko pod warunkiem,
że ma na celu dobro mającego się narodzić dziecka, to znaczy pomoc w jego
rozwoju i w urodzeniu;
II) działania terapeutyczne
dotyczące [...] płodu w macicy są dozwolone tylko wtedy, gdy [...] diagnoza
choroby płodu jest bardzo dokładna i wskazuje na szczególnie ciężki przypadek,
którego nie można leczyć w inny sposób, i gdy ta terapia daje duże szanse
wyleczenia [...]
VI): a) decyzja i
warunki (data, technika itd.) przerwania ciąży nie mogą w żadnym wypadku
wpływać na późniejsze możliwe lub pożądane wykorzystanie zarodka lub płodu
[...]; c) musi istnieć gwarancja całkowitej niezależności między
zespołem lekarzy dokonujących przerwania ciąży a zespołem, który przypuszczalnie
zajmie się wykorzystaniem płodu w celach leczniczych [...]; e) nie
można wykorzystywać [...] płodu lub jego tkanek w celach komercyjnych".
2. Etyka
Dyrektywy Międzynarodowej
Konferencji Organizacji Medycznych dotyczące eksperymentów na ludziach
(Manila 1981) wskazują, że nie można prowadzić żadnych doświadczeń, które
nie mają charakteru terapii, na ciężarnych kobietach, jeżeli istnieje możliwość
ryzyka dla płodu. Wyjątki możliwe są tylko w wypadku patologii ciąży.
Doświadczenia terapeutyczne są dozwolone
tylko w interesie zdrowia matki lub w celu zwiększenia zdolności płodu
do życia.
3. Moralność religijna
a) Katolicka. Absolutnie są
zabronione jakiekolwiek eksperymenty na płodzie ludzkim, które nie mają
terapeutycznego znaczenia dla samego płodu, ponieważ nie jest możliwe,
aby podmiot, na którym ma być przeprowadzony eksperyment, wyraził na niego
zgodę. Zgoda podmiotu nie może być zastąpiona przez zgodę matki [Pius XII.
AAS 44 (1952), s. 784 i n.].
b) Protestancka. Zawsze wymagana
jest zgoda kobiety na eksperyment z wykorzystaniem jakiegokolwiek preparatu
(tym bardziej teratogennego) na płodzie, którego chce się ona pozbyć.
c) Żydowska. Nie można dokonywać
żadnych eksperymentów bez znajomości historii choroby, to jest na osobie
zdrowej, jeśli nie ma pewności, że nie wynikną negatywne konsekwencje dla
tej osoby, lub bez dokładnego poinformowania o tych konsekwencjach pacjenta,
który wyraził dobrowolną zgodę.
d) Muzułmańska. Omawiany
eksperyment jest całkowicie zabroniony przez islam, chociaż kobieta wyraziła
swoją zgodę, ponieważ nie można a priori przewidzieć, czy podana substancja
nie będzie dla niej szkodliwa.
e) Buddyjska. Sam akt aborcji
jest absolutnie negatywny, ponieważ w buddyzmie człowiek jest "darem" od
momentu poczęcia. Ochotniczki muszą wyrazić świadomą zgodę, ponosząc, zgodnie
z zasadami buddyzmu, indywidualną odpowiedzialność. Również pod pozorem
badań naukowych takie postępowanie (bez szacunku dla płodu) nie jest dopuszczalne.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|