Przypadek 22
TRANSPLANTACJA ORGANÓW OD DAWCY
PODTRZYMYWANEGO SZTUCZNIE PRZY ŻYCIU, PRZY SPRZECIWIE CZĘŚCI RODZINY
Mężczyzna, 20 lat, po ciężkim urazie
czaszki; życie podtrzymywane sztucznie w celu pobrania organów do transplantacji.
Stwierdzenie śmierci przez komisję lekarską, niezależną od transplantologów;
wyrażenie zgody na pobranie organów przez część rodziny, sprzeciw innych
członków rodziny.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Zgodnie z artykułami
12 (2) i (3) wspomnianej już rezolucji (78) 29 transplantacja może być
dokonana w szpitalu państwowym lub prywatnym, który dysponuje odpowiednim
wyposażeniem i wykwalifikowanym personelem. Śmierć musi być stwierdzona
przez lekarza, który nie wchodzi w skład ekipy przeprowadzającej transplantację
(wyjątek może stanowić operacja nieskomplikowana lub brak innego lekarza
z odpowiednimi kwalifikacjami).
Odnośnie do pojęcia
"śmierć" patrz art. 11 rezolucji (78) 29 i punkt 38 załącznika (dokładnie
cytowany przy omawianiu przypadku 23).
Co do zgody lub zakazu
rodziny patrz komentarz do przypadku 10 (art. 10 rezolucji (78) 29 i punkty
35-37 załącznika do rezolucji).
2. Etyka
Deklaracja z Sydney
(WHO, 1968) ustala warunki stwierdzenia śmierci przez lekarzy nie biorących
udziału w transplantacji. Patrz także Deklaracja z Wenecji (1983).
Deklaracja z Sydney
odsyła do krajowych przepisów prawa dotyczących "warunków wyrażania zgody"
w wypadku sztucznego podtrzymywania życia, pobrania lub przeszczepu. Deklaracja
z Wenecji domaga się natomiast, aby lekarz postępował zgodnie z ustawami
obowiązującymi w jego kraju albo kierował się wyrażoną bądź przypuszczalną
zgodą wysoko wykwalifikowanego specjalisty.
Deklaracja Międzynarodowej
Konferencji Organizacji Medycznych (1983) dotyczy tylko sprzeciwów ze strony
rodziny, nie proponując rozwiązania w wypadku, gdy wśród członków rodziny
(w równym stopniu pokrewieństwa) występuje na ten temat różnica zdań.
3. Moralność religijna
a) Katolicka. Kościół katolicki
zezwala na pobranie organów za wyraźną zgodą członków rodziny, którzy zajmują
się sprawami zmarłego, ponieważ należy szanować ich uczucia i prawa [Pius
XII, AAS 48 (1956), s. 459].
b) Protestancka. Transplantacja
organów jest oczywiście legalna, jeżeli dawca będzie "szanowany" nie mniej
niż biorca; dotyczy to zwłaszcza respektu dla poglądów rodziny zmarłego.
Jeśli rodzina nie wyraża zgody na zaproponowaną procedurę, należy kontynuować
rozmowy aż do momentu, w którym różnice zdań zostaną usunięte.
c) Żydowska. Judaizm pozytywnie
odnosi się to wszystkiego, co pozwala ratować życie człowieka; żaden człowiek
nie może mieć pierwszeństwa przed innym, dlatego życie biorcy nie jest
cenniejsze niż życie dawcy, nawet umierającego. Ponadto szacunek dla konającego
człowieka wymaga, aby nie były podjęte żadne działania dla przyspieszenia
śmierci, ponieważ podobny akt jest równoznaczny z zabójstwem. Kategorycznie
zabronione jest pobranie serca konającego, przed stwierdzeniem zgonu, nawet
gdy nie ma żadnych szans na uratowanie jego życia. I odwrotnie szacunek
dla umierającego przejawia się także w tym, aby nie przedłużać sztucznie
jego życia, chyba że jedynie w celu zyskania czasu dla przygotowania biorcy
do operacji.
d) Muzułmańska. Islam zezwala
na transplantację organów pobranych z ciała zmarłej osoby, gdy spełnione
zostaną następujące warunki:
-
śmierć musi być stwierdzona przez trzech
lekarzy, m.in. neuropatologa (chirurg, który będzie przeprowadzał operację,
nie może znajdować się w tej grupie);
-
nie ma wynagrodzenia za organ;
-
transplantacji dokonuje się w oficjalnie
uznanym przez ministerstwo zdrowia danego kraju centrum medycznym;
-
zmarły nie wyrażał żadnego sprzeciwu
przeciw pobraniu. W rozpatrywanym przypadku, gdy część rodziny nie zgadza
się na pobranie organów, transplantacja jest możliwa, jeśli najbliżsi krewni
wyrażają zgodę, a zwłaszcza gdy zgodę dał wcześniej sam zmarły.
e) Buddyjska. Osoby podejmujące
decyzję muszą wziąć pod uwagę następujące elementy:
-
pobranie organów ma pozytywny charakter,
gdy może pomóc jakiemuś człowiekowi; uważane to jest za pełen cnoty dar,
w buddyzmie wysoko ceniony (w tym wypadku nieodzowne jest, aby dawca wyraził
wolę oddania swoich organów na wypadek niespodziewanej śmierci);
-
pobranie może być jednak w praktyce
dokonane z tej przyczyny, że w buddyzmie należy respektować przerwę trzech
dni po śmierci klinicznej (patrz przypadek 10). Należy mieć również na
uwadze, że sztuczne podtrzymywanie życia może odbić się negatywnie na naturalnie
zachodzącym procesie uchodzenia duszy z ciała.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|