Przypadek 21
TRANSPLANTACJA ORGANÓW POBRANYCH
OD ŻYWEGO DZIECKA
Bliźniaczki, dwujajowe, 3 lata.
U jednej z bliźniaczek stwierdzono
nerkę torbielowatą oraz powiększenie wątroby i śledziony. Rodzice z powodu
braku dawcy (zmarłego dziecka) i pilnej konieczności przeprowadzenia operacji
wyrazili zgodę na pobranie nerki od zdrowej siostry.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Rozpatrywany przypadek stawia kilka
problemów:
a) konflikt między prawem
do życia chorej siostry a prawem do nietykalności fizycznej siostry zdrowej;
b) konflikt między prawem
do życia chorej siostry a prawem do zdrowia w przyszłości siostry zdrowej;
c) dopuszczalność zgody rodziców
na pobranie organu od nieletniego dziecka, a co za tym idzie i na naruszenie
jego podstawowych praw (wątpliwości co do znaczenia i granic władzy rodzicielskiej).
Prawo międzynarodowe
nie daje dzisiaj jasnej odpowiedzi na punkty a i b. Wydaje się jednak,
że prawo do nietykalności fizycznej i do zdrowia w przyszłości (zdrowej
siostry) stanowi argument na korzyść tego, iż dziewczynka nie może być
pozbawiona nerki, nawet gdyby zaistniała taka konieczność w interesie siostry.
Rzeczywiście, artykuł 6 (2) wspomnianej rezolucji (78) 29 mówi, że "zakazuje
się pobierania organów, które nie mogą się zregenerować, od osób nie mających
zdolności do czynności prawnych". Punkt 26 potwierdza: "powszechną regułą
jest zakaz pobierania tkanek, które nie mogą się zregenerować, od osób
nie mających zdolności do czynności prawnych".
Ten sam artykuł zostawia
jednak państwom członkowskim Rady Europy możliwość uprawomocnienia takiego
pobrania w skrajnych przypadkach. Tego rodzaju operacje mogą być dokonywane
tylko w celach terapeutycznych lub diagnostycznych. Jeśli państwo chce
wydać zgodę na pobranie nie regenerujących się tkanek, to muszą być spełnione
następujące warunki:
a) dawca musi być
zdolny do zrozumienia problemu;
b) dawca musi wyrazić zgodę
na pobranie;
c) potrzebne są także zgoda
prawnych opiekunów dziecka, a także zezwolenie kompetentnych władz;
d) między dawcą a biorcą
musi być bliskie pokrewieństwo genetyczne.
Punkt 27 załącznika do
rezolucji mówi, że "podczas dyskusji nad artykułem 6 wielu ekspertów wskazywało
na konieczność pełnego zakazu pobierania organów nie mogących się regenerować
od niepełnoletnich i niezdolnych do czynności prawnych osób, ale większość,
zgadzając się z powszechną regułą zakazującą jakiegokolwiek pobrania nie
regenerujących się organów, jest za wprowadzeniem wyjątków dla skrajnych
przypadków, jeżeli przestrzegane są wymienione cztery warunki. Zasad niczym
motywem determinującym taką postawę jest bezcenność i niezastąpioność tkanek
pobranych od osób będących w bliskim pokrewieństwie genetycznym z biorcą,
ponieważ dają one największą szansę na sukces przy transplantacji".
Z powyższego wynika,
że nawet jeśli prawo pozwala na pobranie organu, to w rozpatrywanym przypadku
rodzice, nawet dla dobra jednego z dzieci, nie mogą dysponować podstawowymi
prawami drugiego małoletniego dziecka, które nie jest zdolne do zrozumienia
problemu.
2. Etyka
Międzynarodowa Konferencja
Organizacji Medycznych zakazała w zasadzie w 1983 r. pobierania organów
od dzieci. Wyjątek stanowić mogą bliźnięta, zdolne do wyrażenia swojego
zdania (rozpatrywany przypadek nie odpowiada temu warunkowi), które obowiązkowo
musi być potwierdzone przez specjalną komisję.
Według Deklaracji z
Madrytu na temat transplantacji organów (1987) lekarz musi chronić prawa
zarówno dawcy, jak i biorcy; nie może wykonać przeszczepu, gdy prawa te
nie są respektowane.
Wyznaczona procedura
musi być jak najdokładniej przedyskutowana z dawcą i biorcą oraz ich rodzicami.
3. Moralność religijna
a) Katolicka. Moralności katolickiej
nie zadowala przewidywane uzyskanie zgody rodziców na pobranie nerki od
zdrowego dziecka: dobrowolna i wyraźna zgoda musi być dana przez dorosłego
człowieka [Pius XII, AAS 48 (1956), s. 459].
b) Protestancka. W tym przypadku
najstosowniej jest powołać się na słowa Jezusa: "Jeśli wiesz, co robisz,
rób to".
c) Żydowska. W wypadku przeszczepu
nerki należy mówić o obowiązku, a nie o pozwoleniu. Obowiązkiem człowieka
jest niesienie pomocy znajdującemu się w potrzebie, a także danie choremu
jednego ze swych organów, który może uratować życie człowieka mającego
chore obie nerki. Zezwala się na przeszczep organu, pobranego od żywego
człowieka w celu udzielenia pomocy śmiertelnie choremu, pod warunkiem,
że nie zagrozi to życiu dawcy (E. Gugenheim, Les portes de la loi,
s. 264-265).
d) Muzułmańska. Islam zezwala
na przeszczep następujących organów, pobranych od żywych dawców: nerka,
szpik kostny, wątroba (część). Powinny być także spełnione warunki, o których
mówiono we wstępie.
e) Buddyjska. Za zgodą rodziców
pobranie może być dokonane, pod warunkiem, że nie przedstawia sobą zagrożenia
dla życia dawcy.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|