Przypadek 18
NIELUDZKIE I PONIŻAJĄCE TRAKTOWANIE
Skazaniec, 40 lat, odbywa karę. Udział
lekarza w stosowaniu kar cielesnych: trzymanie w karcerze, ograniczenie
jedzenia, stałe noszenie kajdanek.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Patrz komentarz do przypadku
17. Wszystkie dokumenty międzynarodowe [patrz także art. 25, 31, 32 (1)
i 33 rezolucji (73) 5, przyjętej przez Komitet Ministrów Rady Europy 19
stycznia 1973 r., odnośnie do minimalnych norm dotyczących traktowania
więźniów, oraz punkt 1 rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ 3542 (XXX) z
9 lutego 1975 r. - Deklaracji o obronie wszystkich ludzi przed torturami,
okrucieństwem oraz nieludzkim i poniżającym ich godność traktowaniem albo
karaniem] zezwalają na udział lekarza w stosowaniu kary tylko w celu ochrony
człowieka przed wszelkimi zabronionymi metodami oddziaływania, jak tortury
oraz okrutne, nieludzkie i poniżające godność ludzką traktowanie.
Wspomniana rezolucja
3452 (punkt 5) dopuszcza udział lekarza w stosowaniu kar tylko wówczas,
gdy "zachodzi taka konieczność na podstawie kryteriów czysto medycznych
lub gdy udział lekarza jest niezbędny dla ochrony fizycznego i psychicznego
zdrowia oraz bezpieczeństwa samego więźnia, innych więźniów lub jego strażników
i obecność ta nie przedstawia żadnego zagrożenia dla jego zdrowia". Co
do prawodawstwa europejskiego, patrz sentencja Europejskiego Trybunału
Praw Człowieka z 18 stycznia 1978 r. w sprawie: Irlandia przeciwko Zjednoczonemu
Królestwu Wielkiej Brytanii.
2. Etyka
Nieludzkie traktowanie.
Międzynarodowa Rada Służb Medycznych Zakładów Penitencjarnych (Ateny, 11
września 1973 r.) potępia udział lekarza w wykonywaniu kar cielesnych.
Światowa Organizacja Zdrowia (Tokio 1975): lekarz nigdy nie może asystować
przy okrutnym traktowaniu, uczestniczyć w nim lub dopuszczać do okrutnego
traktowania ani wykorzystywać w tym celu swoją wiedzę.
Lekarz nigdy nie może
być obecny przy działaniach uwłaczających godności uwięzionego. Na podstawie
faktów lekarz sam ocenia stopień zagrożenia godności, zwłaszcza gdy idzie
o warunki przebywania w karcerze.
Decyzja Europejskiej
Komisji Praw Człowieka w sprawie greckiej: "Ma miejsce naruszenie etyki
lekarskiej, jeśli personel medyczny, a zwłaszcza lekarze, uczestniczą w
jakiejkolwiek formie przy zadawaniu bólu więźniom lub zatrzymanym, jeśli
obecność ta nie wynika z kryteriów czysto medycznych, nie jest konieczna
dla ochrony fizycznego i psychicznego zdrowia oraz bezpieczeństwa samego
więźnia, innych więźniów lub jego strażników i nie przedstawia zagrożenia
dla jego zdrowia".
3. Moralność religijna
a) Katolicka. Dla Kościoła
katolickiego jest moralnie nie do przyjęcia wykorzystywanie wiedzy lekarskiej
jako instrumentu do osiągnięcia określonych celów, jeśli w ten sposób naruszy
się integralność człowieka, niezależnie od sytuacji, w której on się znajduje.
Obecność i ingerencja lekarza w sygnalizowanym przypadku mogą być dozwolone
tylko wtedy, gdy służy to leczeniu albo łagodzeniu cierpień fizycznych
zadanych w drodze gwałtu [Pius XII, AAS 45 (1953), s. 744-754].
b) Protestancka. Wywołuje
zaskoczenie fakt, że podobny przypadek jest rozpatrywany w podręczniku
dotyczącym praw człowieka. Artykuł 5 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
zdecydowanie potępia tortury, a także "okrutne, nieludzkie lub poniżające
ludzką godność traktowanie i karanie".
c) Żydowska. W tym przypadku
na lekarza spada ogromna odpowiedzialność. Pomimo odpowiedzialności konkretnego
lekarza, uczestniczącego w zadawaniu psychicznych bądź fizycznych tortur,
większa jeszcze odpowiedzialność spada na całą medycynę. Tylko zasadnicze
i jednoznaczne stanowisko krajowych i międzynarodowych organizacji medycznych
pozwoli lekarzowi uchylić się od brania udziału w przesłuchaniach ludzi,
podczas których poddaje się ich torturom.
d) Muzułmańska. W islamie
zabroniony jest jakikolwiek zamach na fizyczną albo psychiczną integralność
człowieka, tym bardziej gdy stosowanie kar cielesnych wymaga udziału lekarza.
e) Buddyjska. Zdanie podobne
do zdania innych religii.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|