Przypadek 17
TORTURY Mężczyzna, 30 lat, świadek, poddany
przesłuchaniu policyjnemu w obecności lekarza w celu sprawdzenia poziomu
wytrzymałości na psychiczną lub fizyczną przemoc.
1. Prawo międzynarodowe Wszystkie dokumenty międzynarodowe dotyczące praw człowieka zakazują tortur i uczestniczenia w nich [art. 3 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka; art. 5 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka; art. 7 Paktu Cywilnego; art. 5 (2) Amerykańskiej konwencji praw człowieka]. W szczególności we wspomnianej już rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr 37/194 (zwłaszcza w art. 4a i b) mówi, że "etyka lekarska zostaje naruszona, gdy personel medyczny wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie pomagając poddawać więźniów przesłuchaniom, które w efekcie fatalnie wpływają na zdrowie fizyczne i psychiczne tych więźniów" i jeśli "lekarze stwierdzają lub pomagają stwierdzić, że więźniowie są zdolni przeżyć jakiekolwiek formy traktowania ich lub karania, które mogą przynieść zgubne efekty dla ich zdrowia (fizycznego lub psychicznego), a które to zachowania nie są zgodne z odnośnymi międzynarodowymi dokumentami, lub uczestniczą w jakikolwiek sposób w takim traktowaniu więźniów, które nie jest zgodne z odnośnymi międzynarodowymi dokumentami". Patrz także art. 4 rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr 3452 (XXX) z 9 lutego 1975 r. - Deklaracji o obronie wszystkich ludzi przed torturami, okrucieństwem oraz nieludzkim i poniżającym ich godność traktowaniem albo karaniem, a także sentencja Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie praw człowieka w Grecji (patrz przypadek 18, punkt 2). 2. Etyka Światowa Organizacja
Zdrowia (Tokio 1975) i Międzynarodowa Rada Służb Medycznych Zakładów Penitencjarnych
(Ateny 1979) zakazują lekarzom uczestniczenia w torturach. Międzynarodowe
deklaracje dotyczące etyki potępiają uczestnictwo lekarzy w torturach.
3. Moralność religijna a) Katolicka. Dla Kościoła
jest nie do przyjęcia udział lekarza w torturach, ponieważ jego rolą jest
niesienie pomocy i leczenie, a nie szkodzenie człowiekowi [Pius XII, AAS
45 (1953), s. 744-754].
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka" |