Przypadek 12
UDZIAŁ LEKARZA W LUDOBÓJSTWIE
Deklaracja Tokijska zakazuje jakiegokolwiek
udziału lekarza w ludobójstwie.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Konwencja ONZ o zapobieganiu
i karaniu ludobójstwa (9 grudnia 1948 r.; 12 stycznia 1951 r.), cztery
Konwencje Genewskie z 1948 r. o prawie prowadzenia wojny i dwa protokoły
dodatkowe (12 sierpnia 1977 r.), Międzynarodowe porozumienie o zniesieniu
wszelkich form dyskryminacji rasowej (21 grudnia 1965 r.; 4 stycznia 1969
r.), Konwencja o zwalczaniu i karaniu zbrodni apartheidu (30 listopada
1973 r.; 18 lipca 1976 r.) i traktat zawarty w Nowym Jorku zabraniający
armiom używania niektórych rodzajów toksycznej broni w czasie wojny (10
października 1980 r.) zakazują jakiegokolwiek udziału lekarza w ludobójstwie
(to jest w realizowanym albo planowanym masowym zabijaniu ludzi) oraz podburzania
doń i udzielania pomocy. Zakaz ten obejmuje zarówno lekarza wykonującego
swe funkcje zawodowe, jak i lekarza występującego jako zwykła osoba.
2. Etyka
a) Przyjęty we wspólnocie
międzynarodowej kodeks etyki lekarskiej zobowiązuje lekarza do szacunku
dla życia i do przejawiania humanitaryzmu.
b) Preambuła Deklaracji Tokijskiej
(1975) stwierdza: "Lekarz ma przywilej służenia ludzkości. Musi on chronić
i przywracać fizyczne i psychiczne zdrowie wszystkich ludzi, bez jakiejkolwiek
dyskryminacji oraz łagodzić cierpienia swoich pacjentów. Lekarz powinien
przejawiać bezwzględny szacunek dla życia ludzkiego już od jego poczęcia
i nigdy, nawet pod groźbą, nie może wykorzystywać swoich umiejętności zawodowych
przeciwko prawom ludzkim".
c) Rezolucja z Lizbony (1981)
głosi: "Udział lekarzy w wykonywaniu kary śmierci jest sprzeczny z etyką
lekarską".
d) Normy etyki lekarskiej
w okresie konfliktów zbrojnych, przyjęte w Hawanie w 1956 r. i zmodyfikowane
w Wenecji w 1983 r., nakładają na lekarzy obowiązek udzielania pomocy oraz
ochrony życia i zdrowia bez rozróżniania rasy, płci, narodowości, przekonań
politycznych i religijnych (punkty 2 i 4).
WHO zakazuje jakiegokolwiek
udziału lekarza w ludobójstwie (Genewa 1947, Hawana 1956, Tokio 1975).
3. Moralność religijna
a) Katolicka. Ludobójstwo,
występując przeciw życiu i znieważając godność ludzką, jest potępione przez
Kościół katolicki [Sobór Watykański II; Gaudium et Spes, n. 27 i
79, AAS 58 (1966), s. 1025-1120.]. Dlatego udział lekarza w tym akcie,
który jest bezprawny z samej swej istoty, jest bezwarunkowo zabroniony.
b) Protestantyzm. Czy słuszna
jest w ogóle sama próba postawienia takiego pytania? Czy dopuszczalne jest
przypuszczenie, że ktokolwiek może być upoważniony do udziału w ludobójstwie?
c) Żydowska. Dlaczego na
początku jest jeden człowiek? Na to pytanie Talmud daje jednoznaczną odpowiedź:
"Żeby nikt nie mógł rzec: mój ojciec był lepiej urodzony od twego" (Sanhedrin,
IV, 5). W ten sposób judaizm zakazuje jakiegokolwiek rasizmu. Musimy zrobić
wszystko, aby nikt nie był poszkodowany z naszej winy, dlatego nikt nie
może być zabity z powodów rasowych. Jeden z naszych mistrzów zapytał wręcz:
"Kto ci mówi, że twoja krew jest bardziej czerwona niż krew twego sąsiada?".
d) Muzułmańska. Islam bardzo
wyraźnie wypowiada się na ten temat. Koran głosi: "Kto zabije człowieka
[...], ten odpowie za krew jego przed całym rodem ludzkim; kto zaś uratuje
życie człowieka, będzie tak nagrodzonym, jakby uratował życie całego rodu
ludzkiego" (Koran, tł. Jan Murza Tarak Buczacki, Warszawa 1958, t. 2, sura
V, werset 35).
W ten sposób Koran
jeszcze wyraźniej niż Deklaracja Tokijska zakazuje jakiegokolwiek udziału
lekarza w ludobójstwie.
e) Buddyjska. Zdanie podobne
do zdania innych religii.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|