Przypadek 1
SZTUCZNE ZAPŁODNIENIE PRZY UDZIALE POSTRONNEGO DAWCY
Para małżeńska: żona mogąca rodzić,
mąż dotknięty azoospermią; do zapłodnienia wymaga dawcy.
a) Prawo do tego rodzaju praktyki.
b) Zgodna wola małżonków.
c) Odpowiedzialność lekarza
za genetyczną (wykluczenie kazirodztwa) i higieniczną (niebezpieczeństwo
przekazania chorób wrodzonych) jakość spermy.
d) Anonimowość dawcy.
e) Zakaz używania płynu spermowego
od kilku dawców.
f) Problemy prawne wynikające
z obowiązku wpisania nazwiska ojca do akt stanu cywilnego.
g) Wynagrodzenie dawcy.
h) Zrzeczenie się wszelkich
praw przez dawcę.
i) Tajemnica lekarska.
Powrót do strony
głównej
1. Prawo międzynarodowe
Prawo międzynarodowe
nie zawiera obecnie żadnych norm zabraniających sztucznego zapłodnienia
ani przeniesienia komórki jajowej, zapłodnionej spermą męża lub dawcy,
do macicy "matki zastępczej".
Niemniej jednak istnieją
dyrektywy, wynikające z trzech zaleceń Zgromadzenia Parlamentarnego Rady
Europy, rezolucji A2 327/88 i A2 372/88 przyjętych 16 marca 1969 r. przez
Parlament Europejski (Journal Officiel C 96/165 z 17 kwietnia 1989 r.)
oraz oświadczeń Europejskiej Komisji Praw Człowieka 6574/71 i 7654/76.
W zaleceniach i rezolucjach
wychodzi się z założenia, że ponieważ "za pomocą zapłodnienia in vitro
człowiek ma możliwość interwencji w życie ludzkie i wpływania w początkowym
stadium na jego rozwój", to stwierdza się w preambule, że "embrion i płód
ludzki w każdych okolicznościach są godne szacunku [...]; od tego momentu
prawa człowieka mają podstawowe znaczenie".
W konsekwencji 4 punkt
rezolucji 372/88 stwierdza, że "życie ludzkie, a szczególnie prawo do ochrony
osoby ludzkiej ma wielką wartość, znaczenie, dlatego należy, wykorzystując
w tym celu odpowiednie techniki i metody, oszczędnie "wydatkować" embriony
przy zapłodnieniu in vitro".
W punktach 5 i 6 tejże
rezolucji czytamy: "przy zapłodnieniu in vitro liczba zapłodnionych
komórek jajowych nie może przewyższać możliwości zagnieżdżenia i rozwoju
w macicy" i "do przechowywania embrionów w banku nasienia można uciekać
się tylko wtedy, gdy z różnych przyczyn niemożliwe jest szybkie umieszczenie
embrionu w macicy".
W konsekwencji (punkt
8): "Przechowywanie embrionów ludzkich w banku nasienia może być stosowane
tylko wtedy, gdy stan zdrowia kobiety chwilowo nie pozwala umieścić embrionu
w macicy i implantacja (za zgodą kobiety) będzie przeprowadzona później.
Okres przechowywania nie może przekraczać trzech lat. Gdy nie jest możliwe
przeniesienie (odmowa operacji, choroba czy śmierć kobiety), embriony rozmraża
się, aby zginęły. Transakcje handlowe i eksperymenty z embrionami są zabronione
pod odpowiedzialnością sądową" (patrz także punkt 36 rezolucji 327/88).
Wiadomości uzupełniające:
a) Punkty 9 i 10 rezolucji
372/88 ECE precyzują, że "zapłodnienie in vitro i in vivo można przeprowadzać
tylko w celach leczniczych (zwalczanie bezpłodności) i na zlecenie lekarza.
Tego rodzaju operacje wykonują lekarze - wysokiej klasy specjaliści".
"Zapłodnienie in vivo
i in vitro jest niepożądane, ponieważ, po pierwsze, dla dziecka jest lepiej,
aby w ojcostwie następowało połączenie pierwiastków biologii, uczuć i legalności"
(punkt E preambuły), po drugie - chociaż technika zapłodnienia in vivo
i in vitro pozwala "zaspokoić pragnienie legalnego posiadania dzieci,
to jednak rodzi poważne problemy związane [...] ze statusem prawnym dziecka
poczętego w ten sposób i może doprowadzić do niebezpiecznych eksperymentów
i manipulacji z embrionem ludzkim" (punkt B preambuły; patrz również punkty
38, 39 i 40 rezolucji 327/88). I wreszcie, po trzecie, ponieważ "prawo
do stosownej tożsamości genetycznej jest jednym z głównych regulaminowych
kryteriów w tej dziedzinie" (punkt D preambuły).
Punkt 10 rezolucji
372/88 precyzuje warunki, które muszą być przestrzegane "w wypadku, gdy
ta reguła nie została przyjęta przez państwo członkowskie".
b) Chodzi tu o "zgodę należycie
poinformowanych małżonków", a także o "ocenę ich zdolności adopcyjnej".
Punkt 10 bierze także pod uwagę "zakaz nieuznawania ojcostwa w przypadku
sztucznego zapłodnienia nasieniem dawcy" oraz wyklucza "możliwość jakiegokolwiek
zysku dawcy czy personelu medycznego".
c) Ponieważ sztuczne zapłodnienie
może być praktykowane tylko "w razie całkowitej sterylności lub poważnego
niebezpieczeństwa dla dziecka przy naturalnym poczęciu" (tamże), takich
operacji można dokonywać "jedynie w oficjalnie zarejestrowanych ośrodkach,
gwarantujących odpowiednie warunki sanitarne [...] i wprowadzających -
dla uniknięcia niebezpieczeństwa kazirodztwa - ograniczenia w wykorzystywaniu
spermy".
Oprócz tego punkt 3 zalecenia 1100
przewiduje, że "gamety ludzkie używane do eksperymentów naukowych nie mogą
służyć do tworzenia zygot i embrionów in vitro, a w końcu do prokreacji".
d) Z tego powodu dawca spermy,
komórki jajowej lub embrionu musi zostać anonimowy i zabrania się żądać
od niego nawet minimalnych alimentów (punkt 10 rezolucji 372/88).
e) Punkt IV zalecenia 1046
zabrania tworzenia embrionów przy użyciu spermy różnych osób.
f) Odpowiedź wynika z punktu
10 rezolucji 372/88.
g) Zgodnie z tym, co już
wcześniej napisano, musi być wykluczona jakakolwiek możliwość zysku zarówno
dla dawcy, jak i dla personelu medycznego. Oprócz tego punkty 20 i 23 zalecenia
1100 precyzują, że "kupno i sprzedaż embrionów lub ich komponentów przez
ich wytwórców albo osoby trzecie [...] muszą być zakazane. Darowizna organów
nie może mieć komercyjnego charakteru".
h) Odpowiedź wynika pośrednio
z punktu d).
i) Nie ma wyraźnej odpowiedzi.
Potwierdzenie wynika pośrednio z artykułu 10/2 Europejskiej Konwencj i
Praw Człowieka.
Wspomniane dokumenty,
przez analogię, mają zastosowanie przy przekazywaniu komórek jajowych lub
embrionów.
Przypominamy, że według
Europejskiej Komisji Praw Człowieka (oświadczenie 6564/71) "chociaż prawo
tworzenia rodziny jest prawem absolutnym, to jednak nie wynika z niego,
że człowiek obowiązkowo musi mieć możliwość wydania potomstwa", ponieważ
"zdolność do prokreacji nie jest podstawą małżeństwa ani jego głównym celem"
(oświadczenie nr 7654/76).
2. Etyka
Światowa Organizacja
Zdrowia zajęła pozytywne stanowisko w sprawie prokreacji za pomocą środków
medycznych, pozwalających mieć dzieci małżonkom, którzy w sposób naturalny
nie mogą ich spłodzić. Kiedy jeden lub kilku dawców nie bierze na siebie
ojcowskiego obowiązku względem mającego się narodzić dziecka, lekarz musi
przekonać się, czy odbiorcy przyjmą pełną odpowiedzialność za dziecko i
czy dawcy zrzekli się wszystkich praw do niego bez szkody dla praw dziecka
po jego narodzeniu.
Deklaracja z Madrytu
(WHO, 1987) precyzuje:
a) otrzymana zgoda musi dotyczyć
także proponowanej metody;
b) pacjenci, tak jak przy
innych chorobach, mają prawo do dochowania tajemnicy i do nieingerencji
w ich życie prywatne.
WHO zaleca nie interweniować
w proces wyboru płci zarodka oprócz wypadków, gdy taka interwencja pozwoli
uniknąć ciężkich chorób w przyszłości.
WHO odrzuca jakiekolwiek
komercyjne podejście; komórka jajowa, sperma czy embrion nie mogą być przedmiotem
kupna-sprzedaży.
"Europejski przewodnik
etyki" (1986) dodał w swoim artykule 18, że lekarz postępuje etycznie,
gdy w zgodzie ze swym sumieniem odmawia udziału w procesie sztucznego zapłodnienia
i proponuje zainteresowanym, aby zwrócili się do innego lekarza.
3. Moralność religijna
a) Katolicka. Punkt widzenia
Kościoła katolickiego wyrażony jest w oficjalnych dokumentach, w biuletynach
informacyjnych kurii papieskiej, w wywiadach i orędziach Jego Świątobliwości
Piusa XII, w dokumentach II Soboru Watykańskiego i w "Osservatore Romano".
W pracy tej nie braliśmy
pod uwagę stanowisk wielu teologów.
Generalnie moralność
katolicka odnosi się negatywnie do sztucznego zapłodnienia, ponieważ w
małżeństwie nie ma oddzielenia prokreacji od związku (Paweł VI, Hurnanae
Vitae, n. 12); jeszcze bardziej niemoralne jest sztuczne zapłodnienie
nasieniem pobranym z banku nasienia, ponieważ "jest przeciwne związkowi
małżeńskiemu, godności małżonków, powołaniu rodzicielskiemu i prawu dziecka
do poczęcia i przyjścia na świat w małżeństwie i dzięki małżeństwu" (Pius
XII, AAS [Acta Apostolicae Sedis] 41 (1949), s. 559; AAS 45 ( 1953), s.
674-675).
b) Protestancka. Punktem
wyjścia do refleksji jest dziecko, które ma się narodzić, i jego gwarantowane
prawo do stosunków pokrewieństwa. Z tej perspektywy większość kościołów
protestanckich nie zaleca sztucznego zapłodnienia, ale i nie wyklucza go.
c) Żydowska.
Talmud, traktat Haghiga 15a, naucza, że dziewica może stać się brzemienną,
kąpiąc się w wodzie zawierającej spermę. Te słynne słowa, zapisane około
1700 lat temu, przede wszystkim były wzięte pod uwagę przy rozpatrywaniu
sztucznego zapłodnienia. Stają się one podstawą legalizacji problemu sztucznego
zapłodnienia.
Przytłaczająca większość
rabinów kategorycznie zabrania jakiegokolwiek zapłodnienia spermą pochodzącą
od postronnego dawcy.
Jeśli jednak definitywnie
stwierdzono, że praktycznie nie jest możliwa żadna inna terapia, a ta technika
daje szansę powodzenia, to w drodze wyjątku dopuszcza się sztuczne zapłodnienie
spermą męża (M. Gugenheim, Contre le bebe eprouvette, "Information Juive",
marzec 1984).
d) Muzułmańska.
Sztuczne zapłodnienie nasieniem postronnego dawcy jest przez islam kategorycznie
zabronione. Zapłodnienie może być dokonane tylko przy udziale męża.
e) Buddyjska.
Z dobrowolną zgodą małżonków i zachowaniem anonimowości dawcy oraz bez
wypłacania mu wynagrodzenia praktyka taka jest dopuszczalna, ponieważ u
jej podstawy leży tylko chęć pomocy innym (to pociąga za sobą zrzeczenie
się przez dawcę wszelkich praw ojcowskich i niemożliwość ustalenia jego
tożsamości). Jednak adopcja przez parę małżeńską powinna mieć pierwszeństwo
przed sztucznym zapłodnieniem.
"Mam synów, mam majątek,
i to wzbudza niepokój. W rzeczywistości człowiek sam nie należy do siebie,
do kogo należą więc jego synowie, do kogo jego majątek?" (Dhammapada, 62).
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|