MORALNOŚĆ MUZUŁMAŃSKA WOBEC
MEDYCYNY I BIOTECHNOLOGII
Fakher Ben Hamida
Powrót do strony
głównej
Zanim przedstawimy główne
zasady moralności muzułmańskiej dotyczące bioetyki, w tym np. sztucznego
zapłodnienia, transplantacji organów i diagnozy prenatalnej, będzie pożytecznie
wskazać na różne źródła islamskiego prawa.
Sukcesywnie będziemy
definiować pojęcia osoby ludzkiej i śmierci. Ich definicje są kluczowymi
elementami bioetyki człowieka, ponieważ pojęcie osoby ludzkiej określa
stosunek wierzącego do dobrowolnego przerywania ciąży i stosunek do prokreacji
za pomocą medycyny (sztuczne zapłodnienie, zapłodnienie in vitro
i in vivo, "wypożyczenie łona").
Oprócz tego współczesna
medycyna pozwala w bardzo wczesnym stadium postawić diagnozę prenatalną
wrodzonych deformacji i chorób dziedzicznych (na podstawie anamalii genetycznych).
Decyzja o donoszeniu lub przerwaniu ciąży u każdego człowieka zależy od
pojmowania przez niego życia i osoby ludzkiej.
Drugie istotne pojęcie
w bioetyce dotyczy śmierci, ponieważ związana jest z nim transplantacja
organów, zwłaszcza gdy idzie o organy decydujące o życiu. Z określeniem
śmierci wiąże się stosunek do intensywnej terapii lub eutanazji.
Źródła prawa muzułmańskiego
Szariat to zbiór świętych
praw islamu, obejmujący wszystkie stworzenia. U jego podstaw leżą:
a) Koran - najświętsza księga
muzułmanów;
b) Hadis - tradycyjne przekazy o
czynach i słowach proroka Mahometa; oprócz tego prawnicy korzystają z następujących
źródeł muzułmańskiego prawa:
c) el Isticlah - to znaczy wspólne
interesy;
d) Ray - to znaczy własny pogląd;
e) el Quias's - to znaczy rozumowanie
przez analogię;
f) Ijtihad - to znaczy zdolność
i prawo do interpretacji.
Zasady moralności muzułmańskiej w
bioetyce człowieka
Rewolucja biologiczna
ostatnich dziesięcioleci stawia przed człowiekiem nowe i poważne problemy,
dotyczące jego świadomości i sumienia, poruszające najgłębsze struny duszy.
W tych warunkach muzułmanin musi stawić czoło trzem głównym problemom:
kontroli urodzeń, sterowaniu dziedzicznością i systemowi nerwowemu.
Jaki powinien być stosunek
muzułmanina do tych problemów? Odpowiedź jest bardzo delikatna, ponieważ
brak kleru w islamie utrudnia jej znalezienie. To sam wierzący musi podjąć
odpowiedzialną decyzję.
Mówiąc o źródłach islamu
wspominaliśmy o Ijtihad; pozwala ono unikać stereotypów i zezwala wierzącemu
muzułmaninowi na rozważanie nowych problemów (i ewentualną zmianę poglądów),
wynikających z postępu medycyny, biologii i biotechnologii.
Pojęcie osoby ludzkiej w islamie
Od którego stadium swojego
rozwoju embrion ludzki może i powinien być uznany za osobę ludzką? Właśnie
w ten sposób stawia to zasadnicze pytanie myśl etyczna islamu przy rozpatrywaniu
problemu szacunku dla embrionu ludzkiego.
228 werset drugiej
sury Koranu mówi, że rozwiedziona kobieta musi czekać 90 dni, zanim powtórnie
wyjdzie za mąż (co pozwala uniknąć wątpliwości odnośnie do ojcostwa). Dla
tych samych względów wdowa (sura II, werset 234) musi odczekać 130 dni
(4 miesiące i 10 dni) przed powtórnym zamążpójściem. Wynikający więc z
Koranu ustalony margines od 90 do 130 dni, to jest od 3 do 4 miesięcy i
10 dni, jest okresem, w czasie którego płód przyjmuje ludzką postać.
Opierając się na tych
wersetach Koranu i na Hadisie, zgodnie z którymi Bóg wdmuchnął el rouh,
czyli duszę, w zarodek trzy miesiące i tydzień po zapłodnieniu, można wnioskować,
że o zarodku jako o osobie ludzkiej można mówić od pierwszego tygodnia
czwartego miesiąca, to jest od setnego dnia ciąży.
Pojęcie śmierci mózgowej
W państwach muzułmańskich
i na konferencjach islamskich występuje tendencja do określania śmierci
mózgowej tak samo ściśle, jak w krajach zachodnich.
Śmierć mózgowa oznacza
nieodwracalnie zakończoną pracę mózgu (półkul i pnia mózgowego) i odpowiada
jej całkowite zniszczenie komórek mózgowych; przy śmierci mózgowej można,
za pomocą sztucznego oddychania, zapewnić funkcjonowanie innych organów.
Dzięki technice proces ten można podtrzymywać przez wiele dni.
Przy obecnym stanie
wiedzy śmierć mózgową określa się za pomocą pięciu sygnałów:
a) pełna utrata świadomości
i zanik odruchów;
b) całkowity zanik spontanicznego
oddychania, nawet w hiperkapnii (nadmiar dwutlenku węgla we krwi);
c) trwałe, z brakiem refleksów,
obustronne rozszerzenie źrenic oraz nieruchomość gałek ocznych;
d) zanik odruchów z pnia mózgowego;
e) zerowy elektroencefalogram, czyli
brak sygnału w dwóch zapisach, zrobionych w odstępie nie krótszym niż sześć
godzin.
Przy transplantacji organów
wziętych od zmarłego człowieka stwierdzenie zgonu odbywa się komisyjnie
(trzech lekarzy specjalistów, między którymi jest neurolog). Chirurg, który
będzie operował, nie może wchodzić w skład tej komisji.
Sztuczne zapłodnienie
Są trzy metody sztucznego zapłodnienia:
a) Sztuczne unasiennianie
to technika polegająca na umieszczeniu spermy bezpośrednio w jamie macicy,
stosowana przy bezpłodności jednego z małżonków, kiedy nie jest możliwe
oddanie spermy. Według praw muzułmańskich ta technika jest dozwolona tylko
wtedy, gdy dawcą spermy staje się legalny małżonek.
b) Zapłodnienie in vitro
i przeniesienie embrionu
- dla kobiet z niedrożnymi jajowodami. W tym wypadku zapłodnienia dokonuje
się na zewnątrz organizmu przez pobieranie komórki jajowej i spermy i połączenie
ich później w jednej probówce. W ten sposób uzyskuje się embrion, który
umieszcza się w macicy matki. Przypomnijmy raz jeszcze: w islamie sztuczne
zapłodnienie jest dozwolone tylko wtedy, gdy komórka jajowa pochodzi od
żony, a sperma od męża.
c) Matki zastępcze. Jeśli
kobieta nie może donosić ciąży, ale jajniki funkcjonują normalnie, można
pobrać od niej jedną lub więcej komórek jajowych, aby dokonać zapłodnienia
in vitro spermą męża. Uzyskany po 48 godzinach embrion przenosi się do
macicy innej kobiety, która rodzi po dziewięciu miesiącach. Ponieważ islam
uznaje poligamię, matką "nosicielką" lub "zastępczą" może być druga żona
męża, który oddał swoją spermę dla zapłodnienia komórki jajowej pierwszej
żony. Islam zabrania takiego sposobu prokreacji, gdy matka "zastępcza"
jest osobą postronną lub gdy komórka jajowa nie pochodzi od żony.
Tak więc, jeśli chodzi
o sztuczną prokreację, religia muzułmańska zezwala na nią tylko legalnym
małżonkom i przy zachowaniu następujących warunków: konieczność poznania
dawcy gamet, aby uniknąć kazirodztwa i zagwarantować dziecku legalne pochodzenie
nakazane prawem muzułmańskim (można tu zacytować Hadis: "Poznajcie waszą
genealogię, co pozwoli wam baczyć na związki krwi"); konieczność wzajemnej
dobrowolnej i świadomej zgody obojga małżonków.
Przeszczep organów ludzkich
Dawcy żywi. Od
żywego dawcy można pobierać tylko komórki rozrodcze i szpik kostny (organy,
które się regenerują). W tych wypadkach z punktu widzenia islamu nie ma
żadnych ograniczeń i przeszczep jest możliwy bez jakichkolwiek warunków
wstępnych.
Dawcy martwi.
Jeżeli chodzi o martwy płód, to pobranie jest dozwolone tylko wtedy, gdy
służy celom terapeutycznym (na przykład przeszczep szpiku kostnego).
W wypadku dorosłego
podstawowym warunkiem wstrzymania sztucznego podtrzymywania oddechu urywania
oddechu, obiegu krwi i następnie pobrania organu do przeszczepu jest stwierdzenie
śmierci mózgowej.
Od 11 do 15 marca 1990
roku w Kuwejcie odbywał się II Międzynarodowy Kongres Bliskowschodniego
Stowarzyszenia Transplantologów. W ostatnich latach w niektórych krajach,
na przykład w Arabii Saudyjskiej, Kuwejcie, Turcji, Iranie, Egipcie, Jordanii
i Syrii, notuje się szybki rozwój transplantacji organów. Lekarze i chirurdzy
z Arabii Saudyjskiej, Kuwejtu, Turcji, Iranu i Tunezji w swoich wykładach
na Kongresie mówili o setkach prób przeszczepów nerek, przede wszystkim
od żywych dawców. W Kuwejcie dokonuje się przeszczepów trzustki, a w Jordanii
- przeszczepów serca.
Ponadto kilka lat temu
została powołana Rada Ministrów Zdrowia państw arabsko-muzułmańskich; przewodniczącym
jego biura wykonawczego został doktor A.R. Awadi, minister zdrowia Kuwejtu.
Rada przyjęła składający się z 11 artykułów projekt prawa o transplantacji
organów człowieka, który w skrócie brzmi następująco:
a) transplantacja organów
pobieranych z ciała zmarłego człowieka może mieć miejsce za zgodą jego
krewnych i pod warunkiem, że: zgon stwierdziło konsylium (o którym była
mowa wyżej), a zmarły za życia nie sprzeciwiał się pobraniu jakichkolwiek
organów swojego ciała;
b) zakazuje się sprzedawać lub kupować
jakikolwiek organ;
c) transplantacji organów dokonuje
się w centrach medycznych, oficjalnie uznanych przez ministerstwa zdrowia.
Diagnozy prenatalne
Najstarszą techniką
diagnoz prenatalnych są analizy cytogenetyczne, pozwalające ustalić kariotyp
płodu, dokonywane przez pobranie komórek z wód płodowych (pobranie poprzez
ścianę brzucha płynu owodniowego zawierającego komórki płodu). Analizę
tę wykonuje się tylko w czternastym lub piętnastym tygodniu ciąży. Od ok.
1980 roku stosuje się nową metodę: biopsję trofoblastu (czyli pobranie
wycinka z zewnętrznej warstwy komórek błony płodowej), który ma ten sam
materiał genetyczny co płód.
Metoda ta pozwala postawić
diagnozę prenatalną w piątym lub szóstym tygodniu, co czyni ją bardziej
nowoczesną w stosunku do poprzedniej. Jeśli badania płodu ujawnią anomalia
genetyczne, to można się zastanawiać nad dobrowolnym przerwaniem ciąży
w dziewiątym lub dziesiątym tygodniu.
Zatrzymaliśmy się przy
problemie diagnozy prenatalnej, ponieważ w tej dziedzinie jest największy
postęp, niosący za sobą liczne reperkusje ekonomiczne, prawne, etyczne
i psychologiczne. Inny problem, to pytanie, czy należy przeprowadzać taką
diagnostykę przy zapłodnieniu in vitro, aby przekonać się o "dobrych cechach"
embrionu. W tym wypadku łatwo zboczyć ku eugenice, którą potępia moralność
wszystkich religii.
Powrót do strony
głównej
Opracowano na podstawie "Medycyna a prawa człowieka"
- książki wydanej w porozumieniu
z Europejskim Sekretariatem ds. Wydawnictw Naukowych (SEPS)
- inicjatorem jej przekładu na język polski - przy współudziale Rady Europy.
Przełożyła Iwona Kaczyńska. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.
Opublikowano w Internecie za zgodą wydawcy.
|